Magnet
Ryan Adams
Tom McRae

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

That Great October Sound

Demp lyset, len deg forsiktig tilbake og nyt det som kommer til å bli husket som en av de beste platene fra 2003.

God dansk musikk gror og trives bra i 2003, og rett som det er dukker det opp plater som sitter som støpt. Kashmir slapp i vår det som vel må sies å være en av 2003s beste skiver med Zitilites. Og trådene trekkes ikke langt mellom Christensen og Kashmir. De samarbeidet på Kashmirs forrige plate The Good Life, og har også turnert sammen. Men Christensen har vært et kjent og kjært navn i hjemlandet lenge før den tid også. Allerede som fjortenåring startet han bandet Dizzy Mizz Lizzy i 1988, og før bandet ble historie 10 år senere, hadde de raidet både radio, salgslister og prisutdelinger i Danmark. I 2000 var Tims solodebut klar, og danskene trykket Secrets On Parade til sitt bryst. Nå er Tim Christensen her med sitt andre soloalbum Honeyburst. Et album som igjen har truffet danskene rett i nerven.

Lyden av Tim Christensen er nok ganske kjent blant nordmenn flest allerede, både på grunn av reklamefilm og som kjenningsmelodi til en dansk TV-serie. Men Honeyburst er et kapittel for seg selv, og har ingenting med verken TV-serier eller reklamefilmer å gjøre. Her er det såre, bitre, tankevekkende og ganske enkelt geniale tekster, akkompagnert av melankolsk og varm musikk, hvorav Christensen selv spiller omtrent alt av instrumenter. Litt hjelp får han likevel, blant annet av trommis Olaf Olsen bedre kjent fra BigBang her i Norge. Sammenligninger med BigBang syns jeg forøvrig bør ende der.

Vi får servert både rolige perler og melankolibomber på Honeyburst. Det som er felles er Christensens stemme, som uten å være særegen i stor grad, kan fylle et hvilket som helst tomrom. Den kan minne om vokalen til Gunnar Emmerhoff, fra et av Norges beste og mest undervurderte band, Emmerhoff And The Melancholy Babies. Stemmen kombinert med tekstene gjør Tim Christensen til det han er, en varm bris i den ellers så kjølige høstlufta. Her fra en av platas mest rocka låter, Jump the Gun, som viser at Tim fortsatt er tro mot fansen av Dizzy Mizz Lizzy:

No one really wants to be
Dealing with our misery
Or hanging with your sympathy
Bringing out the worst in me

Andre låter som utmerker seg er Whispering At the Top of My Lungs, Don't Leave Me But Leave Me Alone, Lost and Found og Isolation Here I Come. Honeyburst kommer definitivt til å være høyt oppe på min 2003-liste. Øverst er den ikke, blant annet på grunn av Kashmir. Men Christensen bør med Honeyburst bli favorittdansken også til mange nordmenn. Begynner man å bli lei av Coldplay eller Travis, kan Tim være løsningen. Eller for alle de som rett og slett bare er på utkikk etter noe av det vakreste som fins for tiden; Tim er løsningen. Demp lyset, len deg forsiktig tilbake og nyt.