The Spirit Of St Louis - British Sea Power (2002)
The Decline Of British Sea Power - British Sea Power (2003)
Open Season - British Sea Power (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Britisk overlegenhet

British Sea Power fremstår som et av de mest spennende nye indierock-banda på lenge.

De fleste som søker et solid alternativ til dagens mainstream-rock vil før eller siden droppe innom en, eller flere, utgivelser fra kvalitetsbevisste Rough Trade Records. Selskapet har flere geniale utgivelser på samvittigheten gjennom band som Belle & Sebastian, The Moldy Peaches (og Adam Green), Low, The Strokes og The Libertines. Bandet British Sea Power har også gitt ut 2-3 singler, samt debutplata si The Decline Of British Sea Power på nettopp Rough Trade. Med andre ord snakker vi nesten automatisk også her om et kanonbra band.

Bandet spiller mørk og dyster rock'n'roll i samme klasse som herlige Interpol og gode gamle Joy Division. British Sea Power er et ungt band som ble dannet så sent som i 2000, men de har allerede opparbeidet seg et godt og kredibelt rykte - musikkmagasinene i Storbritannia har (kanskje ikke så overraskende) øst ut godord om denne kvartetten. Live-fremføringene deres har også fått sin dose oppmerksomhet. De fire involverte har visstnok for vane å kle seg opp i gamle britiske militær-frakker, og gi jernet på hvert eneste show.

Denne doble singel-utgivelsen understreker det debutplata også viste: British Sea Power er kvalitet tvers gjennom, og er kommet for å bli. Selv om denne utgivelsen er litt mer melankolsk og balladepreget enn selve albumet, er den absolutt ikke mindre lyttervennlig av den grunn. Tittelsporet Remember Me, som også er å finne på selve fullengderen, er en aldri så liten perle, og resten av låtene er heller ikke å forakte. Jeg får assosiasjoner til mange herlige band når jeg hører rock som dette: Muse, Manic Street Preachers, og Sigur Ros, for å nevne noen.

Bandet er bemerkelsesverdig godt samspilte, og bærer ikke preg av bare å ha spilt sammen i snaue tre år. Man skulle nesten tro dette var bandets fjerde eller femte utgivelse, eller noe sånt. Imponerende. Psykedelisk rock-kaos, riffing over en lav sko, og mørk/dyster regnværsrock avløser hverandre, alt i et velprodusert og herlig dystert lydbilde. Rett og slett storslagent.

Jeg vil benytte anledningen til å anbefale dere alle å gå til anskaffelse av The Decline Of British Sea Power i tillegg til disse to singlene. Du kan trygt kjøpe alt med dette bandet. Det er rett og slett utrolig befriende og tilfredsstillende å kunne sette på musikk som dette i vår tids verden full av oppkonstruert Idol-fjas. Sånn, så fikk jeg slengt litt med leppa også.