The Get Up Kids
Leiah
The Gloria Record

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Drømmerock

In the Pyramid gir blandede følelser, med visse unødvendigheter er dette tidvis en meget fornøyelig skive.

Svenske Ariel Kill Him er vel rimelig ukjent for den vanlige nordmann. Også for undertegnede. Men nye bekjentskaper er jo alltid velkomne, og når det vi hører på In the Pyramid til tider er såpass overbevisende, ser du bare meg tilbakelent i euforisk tilstand. Ariel Kill Him ble dannet i 1999, og har gitt ut to album før gjeldende. Bandet startet som et sideprosjekt for David Lehnberg, som kanskje er bedre kjent fra bandet Leiah. Ariel Kill Him ble etter hvert mer enn bare et sideprosjekt, og er nå et vel så anerkjent band som fremdeles eksisterende Leiah.

Så til hva det egentlig er snakk om. In The Pyramid er altså den tredje skiva fra Ariel Kill Him, og førsteinntrykket er at fellestrekkene med Sigur Rós er mange. Jeg nøler i alle fall ikke med å si at Ariel Kill Him er Sveriges svar på Sigur Rós. Ariel Kill Him har nok kanskje bena plantet dypere i rockebunnen. Nå skal ikke jeg si hvem som er best av disse to, men først og fremst fokusere på denne skiva.

In the Pyramid åpner med Seashell Eyes som viser bandet fra sin mest bråkete side. Like fullt en låt som svever høyt, og fungerer som en slags åpenbaring. Og denne skiva åpner veldig bra, for også Alarm er en låt av høy standard. Dog mye mer neddempet og ribbet enn Seashell Eyes, men vakker som få. My Favourite Place tar oss tilbake til mer bråkete og hypnotiserende steder, før enkle Less Beat lar deg drømme deg bort. I Am Hollow er ikke mindre forførende ("You are so gorgeous, I am hollow"). På Not Today, Not Tomorrow skiftes det tempo og stil fullstendig, og Ariel Kill Him har plutselig en utrolig fengende låt som garantert ville blitt en radiohit hvis den fikk sjansen. Bra saker, men den føles litt misplassert akkurat her. Jimi Hendrix og Auto Kalaha er av de mer anonyme sporene, men også grei låter. Sistesporet, lekkert kalt The Exclusive Moment of Travelling Inside Yourself dras ut i ti minutter. Det funker egentlig helt fint, og kunne vært noe bandet burde utforsket mer.

Hvis det skulle være en rød tråd på denne skiva, så måtte det være intensitetskurven som blir prestert. For selv om Ariel Kill Him er på sitt mest lavmælte, så henger intensiteten igjen fra låtene før, og blir ofte sittende litt halvbevisst. Bare mot slutten faller kurven sånn at det merkes. Det merkes også at det er lagt innsats i å gi lytteren en hel plate som gir en følelse av sammenheng. Likevel er det såpass fram og tilbake at det kan nesten virke som bandet fremdeles er på prøvestadiet, hvor de ikke helt har klart å bestemme seg for hvilken retning de vil gå. Likevel er det noen ekstremt bra låter her, som gjør at Ariel Kill Him har levert en god plate som vokser litt for hver gang man hører på den.