Neko Case

Singing Bones - The Handsome Family (2003)
Last Days of Wonder - The Handsome Family (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Hvetebrødsdager

Norgesaktuelle The Handsome Family med flott jubileumsplate der Brett og Rennie Sparks feirer 20 års ekteskap.

Ekteparet Brett og Rennie Sparks er klare med sitt åttende album under vingene til The Handsome Family. Årets fremstøt, Honey Moon, er helt klart en lysere utgivelse enn vi er vant til fra den kanten, men så snakker vi da også om en jubileumsplate som markerer tjue års ekteskap, og da er det vel ikke mer en rett og rimelig at de blodige mordballadene som vi kjenner fra duoens tidligere fremstøt, denne gangen er lagt i skuffa. Honey Moon er, sine skygger tiltross, rett og slett en optimistisk plate der kjærligheten feires gjennom tekstlinjer som "Love is like a black fly buzzing in the sun".

The Handsome Familys tidligere plater har vært en oppvisning i mørk, gotisk leirbålcountry, der spøkelser, suicidale utskudd, kaldblodige mordere og en hevngjerrig natur har fått musikalsk liv i Rennies mystiske, blodrøde og tidvis morbide tekstunivers. Ektemannen har med stort hell, på strålende plater som Through the Trees (98) og Singing Bones (03), drapert konas tekster inn i et musikalsk landskap der ekko av The Carter Family, Louvin-brødrene og Nick Cave er hørbar, og der musikken på sparsomt og slående vis har underbygget den nattsvarte stemning som The Handsome Family har gjort til sin sterke signatur.

At Honey Moon er mer optimistisk enn vanlig fra duoen, skygger like fullt ikke over det faktum at de også denne gangen er mystisk, dunkel, en smule skummel og ikke rent lite fascinerende når tempoet senkes og Brett Sparks' rue røst møter konas englestemme og fyller øregangene med lyden av høst. Rennie har som vanlig skrevet alle tekstene, og også denne gangen imponerer hun med historier som skraper på døra etter leggetid. Ensomhet, lengsel og ville mørke skoger av surrealisme, men også tusenvis av diamantringer og tårevåte kjærlighetserklæringer er noe av tematikken. Og selv om sola i New Mexico (hvor de nå bor) viser sitt åsyn, er tjue års ekteskap langt fra bare en solskinnshistorie, og dette kommer godt frem når ekteparet med sparsom instrumentering på slep feirer seg selv med tolv kjærlighetssanger innspilt i stua hjemme.

Med forsiktige gitarer, en slakk bass og visper mot trommeskinn, smyger sangene av gårde i slow-motion med dobro og steelgitarer som virkningsfullt krydder, og selv om nok ikke alle er like funklende, finner vi også denne gangen flust med øyeblikk som viser at The Handsome Family er en ganske så unik blomst i alternativcountry-floraen.

Honey Moon er pakket inn med Rennie Sparks fine malerier som smykker omslag og teksthefte, og ble sluppet noen måneder tilbake, men har ennå ikke fått norsk distribusjon. Det burde ha lite med kvalitet å gjøre, for albumet fremstår som nok en flott utgivelse fra en duo som gjennom karrieren har balansert mellom kult og tradisjon, mellom det alternative og det tilgjengelige, og merkelig nok ikke fått det store publikummet som musikken legger opp til. Men i en verden som gir fredspriser til krigsherrer med blod på hendene, burde det meste være mulig, også kommersielt gjennombrudd for The Handsome Family.

Uansett, nå gleder jeg meg stort til å se ekteparet i livetapping!

The Handsome Family er i Norge denne uka i oktober 09, og gjør konserter i Stavanger, Bergen, Trondheim, Tromsø og Oslo (hvor de spiller gratis på Blå). Se grooves konsertkalender for mer info.