Can
Brian Eno
David Toop

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

How to live in shantytown without the ghost of Bush!

Hvordan krysse nigeriansk juju, krautrock, 80-tallsfunk, dub, minimalisme og acid folk på 36 minutter? Sjekk Glissandro 70s svarforslag!

Oppklippet verdensmusikk kan gjerne puttes i samme gryte som elektronikk, dub, funk og dance, særlig etter at Eno & Byrne gjorde grunnoppskriften viden kjent med My Life in the Bush of Ghosts. Et kvart århundre senere åpner Glissandro 70 gamle hermetikkbokser for å sjekke om det fortsatt er futt i gamle, afrikanske okraskudd, dette i et forsøk på å forbedre oppskriften ytterligere.

Dette er Glissandro 70s første utgivelse. Navnet betegner samarbeidet mellom Toronto-musikerne Sandro Perri og Craig Dunsmuir (Guitarkestra), som i 2003 oppdaget at de hadde en felles beundring for (avant-garde cellist såvel som disco-producer) Arthur Russells alt-for-lite-kjente World of Echo. Dermed ble Sandro kontant invitert til å medvirke på Craigs bidrag til Muted Tones' månedlige audiolog (spennende nedlastbar musikk tilgjengelig på tenseforms.com/tones der ulike artister lager ulike lyder hver måned). Siden dengang har de jobbet sporadisk i studio sammen og har etterhvert samlet såpass mye kuriøst materiale at det var uunngåelig med en utgivelse på Canadas mest spennende plateselskap (har dere forslag til eventuelle utfordrere?), nemlig Constellation Records. Lap-steel-fantomet Perri er allerede vel etablert der med utgivelser under artistnavnet Polmo Polpo.

Glissando 70 er et relativt kort album med sine fem spor og noenogførti spilleminutter, men det er jo godt tilpasset vinylformatet Constellation har en audiofil forkjærlighet til. Et par av sporene inneholder lydsitater fra Model 500 og Talking Heads, som skulle gi ytterligere hentydninger til hvor Glissando 70 befinner seg. Arbeidsmetodene til Lee Perry er også trukket inn her.

Karoli-aktig glassgitar bølger utover rommet straks åpningssporet Something starter. Etterhvert legges flere bølgelag gitarer oppå hverandre som det reneste bølgeforsøk for å belyse temaet interferens. Legg hodet bakover og tell langsomt ned fra 10 for å oppnå full hypnose... Du nærværer Michael Brook... Ash Ra... Glen Branca... Robert Fripp... Michael Rother... Slike spor pleier å vare i titalls minutter, men her tones det ned etter under tre. Analogue Shantytown er en fnisete rytmelek der "shantytown" gjentas ("chant" - ordspill!) i en uendelig karusell der gitarer og munnspill hopper på og av underveis. Vittig og sjarmerende! Bolan Muppets har en tittel som kan gi de villeste assosiasjoner, tenk deg bare Kermit-the-frog-versjonen av By the Light of the Magical Moon. Sant og si starter ikke musikken stort mer edruelig enn dette, men det tar seg inn igjen og det dukker opp et sjeldent parti av konvensjonell sang i semi-folk modus. Portugal Rua Rua starter med en stemmeloop som bygger på seg en statisk repeterende gitarfrase og representerer de minst vesentlige minuttene her - helt OK, men ærlig talt litt småkjedelig.

End West er en gigantisk, sinnssvak happening med shamanistiske afrorytmer, funk-bass, dub-ekko-effekter, ordløs falsettsang, som reiser seg opp i spiraler helt til vi er i romfergehøyde over ti minutter senere. Dette er helt klart platas store kannibalklubbfavoritt som sender streitinger hylende ut før de har fortært den første biten.

Dette er altså en plate basert på bølgende gitarer og suggerende, repeterende stammerytmer fra blekansiktenes storbyjungel. Alt som skjer har bra flyt og det blir aldri eksperimentert sånn helt over toppen. Liker du okraskudd så vil du elske dette!