cover

Tempting: Jenny Toomey Sings the Songs of Franklin Bruno

Jenny Toomey

CD (2002) - Misra / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Indiepop / Crooner / Folkpop / Visepop / Kammerpop

Spor:
Your Inarticulate Boyfriend
Decoy
Cheat
Empty Sentiment
Just Because It's Dying
Masonic Eye
Tempting
Pointless Triangle
Unionbusting
Let's Stay In
Only a Monster
Every Little Bit Hurts

Referanser:
Calexico
Tsunami
Norah Jones

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Artikulert og fristende

Jenny Toomeys tolkninger av Franklin Bruno er mer enn Tempting.

Jenny Toomey er en stemme du ganske sikkert har vært borti, i hvert fall hvis amerikansk indiemusikk er å foretrekke. Band som Tsunami, Grenadine, Liqourice og Pine Valley Cosmonauts har alle fått nyte godt av hennes talent. På sitt andre soloalbum har Toomey valgt å tolke låter av singer/songwriter Franklin Bruno (fra Nothing Painted Blue). Ikke bare er dette en glimrende anledning til å bli kjent med to sørgelig oversette artister, det er en plate det fint går an å nyte enten man kjenner til opphavsmannen eller ei.

Mye av grunnen for at Tempting har blitt så vellykket ligger i Toomeys valg av medmusikere. Vi kan nevne John Convertino (Calexico) som bidrar med sitt lette og ledige ørkenbeat, Joey Burns (Calexico), Craig Schumacher (Howe Gelb, Calexico), trompetist Jacob Valenzuela (Calexico), fiolinist Jean Cook og cellist Amy Domingues (Tsunami). En riktig trivelig gjeng dette her, dyktige musikere alle som en, og det faktum at låtene allerede er ferdigpennet gjør at platen vanskelig kan ende i noe annet enn godsaker.

Variasjon er et nøkkelord på Tempting. Flamenco-åpningen Your Inarticulate Boyfriend kan forlede oss til å tro at calexicanerne har tatt kommandoen, men det er ikke tilfellet. Åpningssporet Your Inarticulate Boyfriend er fengende og swingende, og ikke minst viser den Brunos morsomme sider: "He can barely form a compound sentence, he can barely state his case at all..." Musikken er som tatt fra The Black Light (1998) og løftes til værs av hele burritobanden, anført av Valenzuela som blåser som en gud. Men Toomey beveger seg unna denne stilen og tar raskt føringen selv. Allerede på Decoy er det siesta-tid, og bare John Convertino blir sittende og besørge et lett og lekent beat gjennom hele platen. Sammen med Jean Cook og Amy Domingues trer det frem et mer sofistikert uttrykk, der Toomey tar oss med inn mot stearinjazz, crooning, blå fløyel og til en sen kveld på Broadway med bilder av Bing Crosby, Judy Garland og Frank Sinatra på veggene. Tempting glir slik i sin egen 50-tallsaktige døs, men det er verd å legge merke til den Chet Baker-lignende Pointless Triangle, standard-duetten Let's Stay In med Joey 'Sinatra' Burns og den oppløftende pop-avslutningen Every Little Bit Hurts.

Tekstene til Bruno er mildt sagt fornøyelige. Han tar blant annet for seg spenningen med utroskap, fagforeninger eller ønsket om for en gangs skyld å tilbringe kvelden inne: "...people at parties are nosy, and bars are smoky and loud, let's stay in where it's warm and cozy, and three is a crowd, we could play Scrabble, or a hand of gin..." I selskap med Jenny Toomey kan man trygt være inne i mang og lang en stund. Kan man i tillegg dele en flaske rødt med noen vil kvelden kanskje bli... tempting.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Lionheart Brothers - Dizzy Kiss

(Racing Junior)

Med smittende popmelodier, storslagen rockfølelse og fremfor alt fem hjerter som banker intenst for musikken, kommer The Lionheart Brothers svevende.

Flere:

Deportees - Under the Pavement - The Beach
The Flaming Lips - Yoshimi Battles the Pink Robots