5 Songs

The Decemberists

CD-EP (2004) - Hush / Tuba

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fem epler og en pære å knaske på

Til og med i sin spede barndom var The Decemberists et modent orkester.

The Decemberists har i løpet av kort tid gitt ut to jevnbyrdig sterke plater; Castaway and Cutouts (2002) og Her Majesty (2003). Med disse i sekken har låtskriver/vokalist Colin Meloy raskt etablert seg som en de mest originale stemmene innen nyere amerikansk folkrock. Men det er ikke mye "hipt og moderne" over dette bandet. Lik en britisk chap som har opplevd de mest utrolige eventyr på de syv hav ruller Meloy opp stadig nye røverhistorier om verdenskriger, legionærer, soldatlivet og poeter i et språk fylt av glemte ord og forlagte vendinger. Sammen med Okkervil River er The Decemberists blant de fremste historiefortellerne i dag, og begge deler en forkjærlighet for fortryllende popmelodier, omhyggelig påkledd prangende gevanter. Når enkelte hevder at The Decemberists er de fremste arvtagerne til Neutral Milk Hotel er det heller ingen grunn til å snu ryggen til og blånekte. Legg til Essex Green og Belle & Sebastian og du vet omtrent hvor du befinner deg.

Innspillingen er foretatt hjemme i Portland vinteren 2001 og 5 Songs innholder seks spor fra tiden før debuten. Det er ikke tallforvirring som ligger bak tittelen, men denne EPen tidligere vært utgitt på lokale Hush, som også ga ut Castaways før Kill Rock Stars overtok bandet, nå gjort mer tilgjengelig i en nydelig designet CD-utgave med et ekstra spor av samme label. Her holdes de mest eventyrlige trekkene i tømme, og hele den korte platen preges mest av vemodige melodier og en tilbakelent atmosfære som i ettertid peker frem mot senere oppblomstring. Den døsige brisen av et åpningsspor etterlater de fineste avtrykkene, og selv om ingen av låtene er særlig svake har vi nå en gang fått mye av det samme litt bredere penslet ved to senere anledninger.

Akustiske Oceanside er en sjarmerende poplåt som umiddelbart skaper trang til å klappe takten og synge med, Shiny traver i stødig rask takt med en pedal steel som kiler i nakken og et trekkspill som drar oss med til en småby i Frankrike. My Mother Was a Chinese Trapeze Artist har mest til felles med Colin Meloys senere tekster, eksemplifisert med linjen: "My Mother Was a Chinese Trapeze Artist in pre-war Paris, smuggling bombs for the underground. And she met my father at a fete in Aix-en-Provence..." mens søsterens blir plukket opp av en kommunist med drøm om å bli punkartist i South Carolina! Dette er Meloy på sitt mest utmalende, en låtskriver som går utenpå hjerte/smerte-tekstene til sine mange samtidige. Kjærlighetssangen Angel, Won't You Call Me og oppstemte Apology Song er de mest ordinære låtene spilt av et band som til og med får enkel pop til å høres ut som friske pust, mens deres neddempede melankoli (I Don't Mind) bærer søtladne dufter av håp i seg.

Ikke en essensiell utgivelse, men for oss som liker å komplettere er dette en EP som får oss til å forstå at Colin Meloy & co har for mye på hjertet til å seile fra oss med det aller første. Mens vi venter på full sommer er 5 Songs en passende kort plate for den korte våren som er rett rundt hjørnet.