Modern Art - Tom Russell (2003)
Hotwalker: Charles Bukowski and a Ballad For a Gone America - Tom Russell (2005)
Veteran's Day: The Tom Russell Anthology - Tom Russell (2008)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Tonight We Ride

Tom Russell saler opp hingsten for tredje gang, for å ta oss med på en ridetur igjennom den åpne prærien og de støvete kvegbyene.

Det er nå over ti år siden Tom Russell leverte fra seg den flotte Cowboy Real (1991), fullpakket med sanger inspirert av hans oppvekst på ranchen i California med gamle cowboy-sanger som han hadde levd med siden han var en gutt (og selvfølgelig et knippe selvkomponerte perler). Indians, Cowboys, Horses, Dogs er en plate syd over samme lest og den er Russells tredje "cowboy-plate". Han har fra før den nydelige Song of the West (1997) på samvittigheten.

Mange vil nok hevde at Indians, Cowboys, Horses & Dogs ikke har noen Navajo Rug eller El Gallo Del Cielo, men for meg er heller ikke det noe savn. For her disker Russell opp med noen av sine beste, mest inspirerte cowboy-ballader noensinne! Han har også gitt seg i kast med Bob Dylans over ti minutter lange epos Lily, Rosemary, and the Jack of Hearts, hvor også kollega Joe Ely stiller opp på vokal. Marty Robbins-klassikeren El Paso blir også framført med ny nerve og fortellerglede. Etter min mening puster Russell nytt liv i denne klassikeren, og selv om ingen riktig kan synge som Marty Robbins føler jeg uansett at Russell tilfører sangen noe nytt samtidig som han er tro mot originalen. Det er med andre ord litt av et album Tom Russell serverer her.

Tonight We Ride tar oss med tilbake til grenselandet mellom USA og Mexico, El Paso og Juarez. Her møter vi legendariske skikkelser som Pancho Villa og Jack Perchern, og med et enkelt komp bestående av kassegitar og trekkspill proklamerer Russell med en blanding av ironi og stolthet: "If We Drink Our Selves to Death, Ain't That the Cowboy Way to Go?". Det er også verdt å nevne at The Plaza Monumental Juarez Bull Ring Band åpner låten med en 30 sekunders fanfare. Et artig innslag!

Seven Curses er en dyster låt ført i pennen av ingen ringere enn Bob Dylan, dette sporet glir godt inn på platen og tilfører en mørk og gotisk western-stemning. El Paso har jeg allerede nevnt, og som sagt det er en riktig så saftig tolkning av denne gamle slageren. All The Way For The Short Ride er den første av to sanger Russell har skrevet sammen med Paul Zarzyski, en låt som smyger seg innpå deg som en varm bris fra den mexicanske gulfen og som forteller om livet og døden på en nær og rørende måte. Bucking Horse Moon er Russell og Zarzyskis andre låt, og den beste av de to. Dette må være det nydeligste øyeblikket på hele albumet, med vakkert felespill fra Elana Fremerman og minneverdige linjer som får gåsehuden til å melde seg for alvor.

Det er spesielt på dette sporet man legger merke til at Tom Russell har utviklet seg som vokalist gjennom årene, han har alltid hatt en varm og behagelig stemme, men her synger han med en styrke og ro som jeg ikke har hørt tidligere. Tom Russell er uten tvil en av de viktigste stemmene innen amerikansk folkemusikk i dag.

The Ballad of Edward Abbey er ifølge Russell hans første protestsang, og den omhandler livet til miljøaktivisten og skjørtejegeren Edward Abbey. Russell bor nemlig i El Paso like ved elven Rio Grande, som skiller USA fra Mexico, dette er et område som står i fare for å bli urbanisert på grunn av stor innflytning og statens planer om utbygning. Edward Abbey kjempet for å holde denne delen av vest-Texas ørkenen urørt og vill, akkurat som den alltid har vært.

If he saw a Billboard there he'd chop that bastard down, said: If a man can't piss in his own front yard, he's living too close to town...

Elana Fremerman leverer også på dette kuttet nydelig felespill som skaper en nesten filmmatisk westernstemining. Siste låt ut før teppet faller er den nydelige Little Blue Horse, vakker og full av minner og varme. Rett og slett den perfekte måten å avslutte western-safarien på.

Denne platen var egentlig ment som en "inbetween" sak, men det ser ut som det er blitt noe mer enn bare det. Kritikere over hele verden har gitt platen strålende kritikker og Tom Russell skal turnere hele USA, samt Storbritannia, Canada og Tyskland med Indians, Cowboys, Horses, Dogs. Norske fans får bare krysse fingrene for et par konserter her hjemme. Denne gikk altså rett hjem hos meg, så nå der det bare å spenne på seg sporene og skru Stetsonen på. Tonight we ride!