Depeche Mode
Radiohead

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mørk harmoni

En ny type 'damen med den mørke stemmen' har tatt steget frem fra kulissene til rampelyset.

Ane Bruns tidligere produsent har nå kommet med sitt debutalbum. Enda en kvinnelig artist som svenskene tror de eier. Men Katharina Nuttall er norsk.

Assosiasjoner om at denne kvinnen ville komme med noe Brun-lignende har kanskje ligget i lufta. Men Katharina Nuttall representerer noe eget, og det har i stedet kommet som en ny "damen med den mørke stemmen". Musikken hennes kombinerer mørke elementer med vakre melodier. Og det er tydelig at dette er ingen nybegynner. Tidligere har hun også laget filmmusikk, blant annet til filmen Livet Enligt Rosa.

Tittelen This Is How I Feel passer bra – vi får ni personlige låter med Katharinas særpregede stemme i fokus. Den distinktive stemmen er dyp, inderlig og solid, med et klassisk preg over seg. Det dumme er at det kan føles som om den egner seg best for melankolsk rock - noe som også preger låtene. Dermed blir det kanskje litt ensidig. Musikken kan til tider føles som konstant, hard dunking, som overskygger de vakre melodiene. Det betyr imidlertid ikke at resultatet blir mislykket.

Staring at the Sun har rullet i vei på radio og TV, og representerer noen av Katharinas mørke, harde - men rolige - låter. Men hun har mer å komme med. Dry The Tears er en mykere versjon av musikken hennes, og etter min mening et av albumets høydepunkter. Her minner det riktignok mer om en typisk singer/songwriter setting, men den mørke stemmen hennes med en helt spesiell sårbarhet gjør av en eller annen grunn resultatet til noe mer unikt.

Flere av låtene, også innholdsmessig, er tunge og mørke, og det blir gjerne litt "for mye av det gode". Selv om hun også klarer å gjøre oss glade av det triste. Shake It Babe skiller seg tydelig ut, en plutselig humoristisk og intens gladlåt ut av ingenting. Den får den ellers så monotone stemningskurven til å løfte seg mange hakk. Hennes sterke tolkning av Joy Divisions Blue Monday får det hele ned igjen – på en positiv måte vel og merke.

Lytter man nøye etter er det også noen gullkorn å finne i tekstene, selv om det ikke er disse som utmerker seg. Også her kombineres det lette med det mer melankolske. Det går fra "One, two, three, four... Get your ass upon the floor!" til alvorlige fraser som; "Blue, blue sky / Dry the tears from her eyes / And it's me, blowing bubbles of dreams / Soap of hope".

Katharina Nuttall er en artist og produsent som tydeligvis har tenkt nøye gjennom og brukt lang tid på å utgi noe eget. Og når det først kommer, er det også mye bra – noe som gjerne skjuler seg litt under den mørke og monotone stemningen. Men det er en modenhet av de sjeldne vi møter i This Is How I Feel.