Magic Slim
Big Jack Johnson
John Primer

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Gøy på landet

Deltafunk møter outlaw blues på Notodden og resultater er spennende, men ikke essensielt.

Lille Bluestown Records på Notodden fornekter seg ikke. Etter at fjorårets samarbeid med Louisiana Red ble en knallsuksess som har vakt oppmerksomhet over hele verden, er det nå den snurrige Mississippi-gitaristen og sangeren James "Super Chikan" Johnson som har inntatt Juke Joint Studio sammen med Spoonful of Blues. Resultater foreligger på Chikadelic. Det har blitt relativt spennende, selv om det på ingen måte er snakk om noe bombenedslag, slik Back to the Black Bayou var.

Årsaken til at dette albumet spriker mer, er kanskje først og fremst av artisten selv. Super Chikan er en original som går egne veier. Han lager egne gitarer (som han spiller på denne plata), han maler bilder, lager nesten alle låtene selv ut fra erfaringer fra et langt liv i Missisppi og er generelt ikke redd for å gå egne veier. Det samme kan jo sies om Notodden Spoonful of Blues, så sånn sett borger det for originale og uredde musikalske forløsninger her. Men det er ikke helt tilfellet, synes jeg.

Om det skyldes at Chikans låtmateriale spriker for mye eller om det er at Spoonful ikke har det samme trøkket som superbandet som kompet Louisiana Red hadde, veit jeg ikke, men dette prosjektet har rett og slett ikke samme vitalitet. Mest trur jeg det skyldes låtmaterialet. Ain't Nobody er smådaff pop-blues og en dårlig start, men Hey Super Chikan retter opp mye med bra trøkk i bandet, selv om det jo er snakk om en relativt frekk planking av Bo Diddleys signaturlåt. Fred's Dollar Store er enda bedre, og her viser Chikan seg som en tøff gitarist også. Bandet svinger bra, og det lover i det hele tatt godt.

Men så kommer Juke Joint Saturday Night som er daff mollblues som Forsberg ikke makter å heve kvalitetsmessig med sitt munnspill. Bandet trøkker til igjen med Front Porch Boogie, og her bjeffer Chikans møkkete slidegitar på en måte som trekker tankene til en het lørdagskveld i deltaet. Hello Mississippi byr på mer tøff slide, men blir hakket for slapp. Det låter litt som John Hiatt på en dårlig dag.

Heller ikke Bad Ass Bass gir meg noe, men Here Comes My Baby er ikke dum - en slepen midtempo sak som profiterer på fint orgel fra Espen Fjelle. Likevel – låtene hopper ikke akkurat ut av høytalerne og griper tak i deg. Det samme kan sies om School in the Field og Down in the Delta; det er ikke dårlig, men hvis du eier en del bluesplater, så har du hørt akkurat det samme gjort like bra eller bedre mange, mange ganger før. Det savnes rett og slett litt magi eller kanskje råskap? Mot slutten synes jeg det rett og slett blir monotont.

Super Chikan er med andre ord et hyggelig bekjentskap, men denne utgivelsen evner ikke å bite seg fast i hukommelsen på noen måte. Det er nok av hyggelige øyeblikk, men ikke nok store øyeblikk. Det er vel egentlig ingen helt store øyeblikk, og da blir det vanskelig å diske opp en karakter noe særlig over 3. Jeg er kanskje for streng her, for som sagt er dette et kvalitetsprodukt musikalsk med god lyd, men jeg irriteres over mangelen på noe ekstra. OK - en svak firer da.