J Dilla/Jay Dee
Madlib
Gang Starr

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Up from the 36 chambers!

8 Diagrams er en tålmodighetskrevende leksjon av ulike kulturelle uttrykk, melankolsk servert fra godt voksne hiphop-pionerer.

På 90-tallet var hiphop-scenen under stadig kreativ forflytning mellom mainstream og undergrunn, og det var vanskelig å spå hvilken retning den ville ende. Det er imidlertid vanskelig å forstå hvor unikt annerledes Wu-Tang Clan egentlig lød da de i 1993 entret scenen med Enter the Wu-Tang. Da et forvirrende samuraiepos, nå en kollektivt utnevnt hiphop-klassiker. Men for enhver person som har forsøkt å sette seg ned og lytte til det, forblir albumet et genialt mysterium.

Nå, nesten 15 år senere, er Wu-Tang Clan et navn alle kjenner, og som på tross av varierende kvalitet på sine fire tidligere album, hele tiden har vært tilstede som et relevant kollektiv, mye takket være stødige soloutgivelser fra involverte i gruppen. Noen av medlemmene har sett frem til denne gjenforeningen, og er økonomisk og artistisk avhengig av den, som Inspectah Deck, U-God og Masta Killah. Andre som Ghostface Killah og Method Man har vært vanskeligere å få med siden de allerede har gode forutsetninger for å klare seg på egenhånd ved å gjøre gjestevers hos ulike andre artister og levere egne album. De er da også de to dyktigste MC'ene i kollektivet, også på denne plata.

Men selv om Wu-Tang Clan på mange måter ikke lenger er like mye en samlet gruppe som på 90-tallet, og holdt på å gå seg fullstendig vill med sine utgivelser på 2000-tallet, har de hele tiden backet hverandre på ulike sett gjennom hele klanens historie. De har alltid opptrådt som Wu-Tang protegeer og mer eller mindre vellykket holdt varemerket Wu-Tang i live. Sentral aktør i denne prosessen er definitivt RZA. En mann fylt med et kreativt produsenttalent uten takhøyde og som det er vanskelig å sammenligne med noen andre.

Med et lidenskapelig forhold til asiatisk samurai- og kampsportfilm, har RZA hele veien sittet nede i kjelleren sin og samplet frem noen klassiske hiphop-produksjoner. Alltid med sin gjenkjennelige signatur; lydsnutter fra filmer han ønsker å fremheve, og med et evig fokus på bruk av surrete gitarer og dype trommer i lydbildet. Noe som gjør hans produksjoner langt mer spennende enn mange av konkurrentenes, og kan for mennesker som deler samme fetisjen for film fungere som små forelesninger og historier til lytteren. En mann som vet å verdsette dette er Quentin Tarantino, som hyret inn RZA til å smelte sammen soundtrackene til filmene om den hevntørste Uma Thurman i Kill Bill. Mange visste ikke det. Men RZA har heller aldri vært blant de produsentene som roper høyest på platemarkedet, han har i stedet for å la seg omfavne som en stjerneprodusent, de senere årene teamet opp med aktører fra undergrunnslabelet Stones Throw. Og gjennom å influere og bli influert av mesterhjerner som J-Dilla og Madlib har han funnet tilbake til den dystre, gateorientert filmprojektoren som viser Shaolins mørkeste natthistorier. På 8 Diagrams er han virkelig i storform, også som MC. Det gledelig er allikevel at han ikke er alene. Det er som om resten av klanen også har våknet til live, og gruppens første utgivelse på seks år er på mange måter et "back to formula" album fra denne kanten.

På plass er U-God, Raekwon, Ghostface, Method Man, GZA, Inspectah Deck, Masta Killah og restaurerte bidrag fra den avdøde Ol' Dirty Bastard. I tillegg er alt fra George Clinton via Erykah Badu til John Frusciante og George Harrisons sønn; Dhani Harrison med på albumet. Det er et mektig epos klanen serverer denne gangen, og det er forsøksvis et konseptalbum basert på filmen 8 Diagram Pole Fighter: En mytifisert kantonesisk Hong Kong-film i god martial arts-ånd.

På sitt beste er 8 Diagrams et spark under beltestedet av rå produksjoner som Rushing Elephants og åpningssporet Campfire. Her er RZAs lydbilde oppreiste krigere, klare til kamp på godt og på vondt. Andre deler av albumet er mer nedtonet, surrealistisk og paranoid. Tapet av klanmedlem Ol'Dirty Bastard hviler fremdeles som et tungt sørgeteppe over gruppen, og aldri før har det blitt tydeligere enn her. 8 Diagrams kan derfor ses som et hyllestalbum til ham. På den annen side siterer det en gatevirkelighet som filmatisk ville mottatt en 18-års aldersgrense på kino, men som alltid har vært Wu-Tangs sterkeste kvalitet: å observerende virkeligheten med et melankolsk slør.

Det faktum at flere av klanens bidragsytere er blitt middelaldrende menn og familieforsørgere, er med på å gi 8 Diagrams en følelse av å lytte til en gruppe av erfarne voksne menn som fremdeles ønsker å leke seg med hiphop-genren. Men som ikke ønsker å være superstjerner i det formatet mange i bransjen forventer det av dem. Albumet er snarere en kreativ lekestue for en vennegjeng som reflekterer over sin egen posisjon og status, samtidig som de sørger over tapet av mange gode venner langs veien til toppen.