Schneider TM
Micha Acher
Erobique

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Humørfylt og skranglete på sidelinjen.

Det tyske bandet Mina får nytt liv av skranglete elektronisk venneflokk. Resultatet er en fin blanding av jazz, rock, pop og elektronika.

Det tyske bandet Mina omtales som historiens første post-rock-disco-instrumentalband. På Expander har venner av Mina fått leke seg med materialet fra platen "A to B", og resultatet er en brokete samling remixer med gøyal elektro, jazz og rock. Gitarpop, beat og disco ligger hele tiden i fundamentet, mens remixerne legger til sine særegenheter med en vellykket porsjon humor.

Rechenzentrum åpner plata med funky og god electro-tech. Deres versjon av A to B drives av et heftig groove, med tøffe riff og stemningsfulle melodisnutter i et dypt og detaljrikt lydbilde. A/Bs versjon er en mer laidback affære, med mer vekt på sofistikert elektronika for slumrende barer. Freischwimmers remix av TBA holder tempoet fra Rechenzentrums åpningsspor ved like, men denne gang med metalliske houserytmer og et vridd synthtema i en fin monoton melodi. Erobiques Desktop vrir samleren i retning snillere elektronisk popmusikk, med sin blanding av synthpop og sjarmerende jentevokal. Et fint stykke deephouse leveres av Sinken, med smektende rytmer og lekker produksjon.

Expander inneholder imidlertid langt mer enn bare elektroniske versjoner. Mina selv bidrar med Theme From Arkanoid, som er en punkete rockesak med teatralsk vokal i samme gate som tidlig Talking Heads og Devo. I dette musikalske området finnes også Neoangins omskriving av No 6, men uten vokal og med dansevennlig rytmeprogrammering. De forskjellige gitarene gjør låta til det som best må kunne betegnes som electro-rock. Jablonski-Slin får tankene tilbake til My Bloody Valentine, med sin tøffe men melankolske instrumentale støyrock. Mer mat for instrumentalistene serveres av Vredus, og deres filmmusikalske gitartema i Girlrock. Litt mye ompa gjennom gammelt utstyr blir det dog, men det er trolig også litt av poenget med post-rock disco revival. Retro-feelen kommer også tydelig fram på Kraftwerk-inspirerte Lovers Electro Rest, av Mina themselves.

Jazz er det også satt av plass til. Micha Archers Boyroc/Lovers Rest høres ut som om en lys våken trommis har fått med seg slitne musikantvenner på nachspiel i en garasje. Herlige rytmesprell, hvispetrommer, trompetsolo og tuba gjør dette først og fremst til en morsom sak. Utførelsen har allikevel nok overlegen nonchalanse og skranglete lyd til at man ikke kan gjøre annet enn å sette på seg løsskjegget, fyre opp rullingsen, trampe takten, og bruke ord som "fett" mye oftere enn man ellers ville gjort. Når fløytemannen også får være med på leken er det bare å lene seg tilbake og sukke fornøyd. Enda morsommere blir det når Schneider TM spiller deprimert crooner, og for de som kjenner Schneiders eget materiale, samt hans remix av The Smiths, er dette et underholdende stykke ironisk deppejazz. Man venter på at de triste gitarene, det sørgelige munnspillet og den gråtende trompeten når som helst kan gå over i kjapp og humørfylt sirkusmusikk, men i stedet velger Schneider en cool og tradisjonell jazz-avslutning.
Ubetalelig.