The Birthday Party
The Saints

Wait Long By the River and the Bodies of Your Enemies Will Float By - The Drones (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Et lite stykke Australia

The Drones er tilbake med sitt andre internasjonale studioalbum på den fasjonable labelen All Tomorrow's Parties.

Gala Mill ble spilt inn i en 200 år gammel vindmølle på Tasmanias østkyst, situert på en øde bondegård på ti tusen mål. En så spesiell setting skaper følgelig en spesiell stemning også på albumet. Mellom låtene høres bjeffende hunder, syngende fugler og gresshopper. Gala Mill er videre et tydelig bevis på bandets voldsomme musikalske spenn, og faktumet at platen ble spilt inn på bare én uke, viser at bandet lever opp til navnet sitt som dedikerte arbeidsjern.

I likhet med atmosfæren for innspillingen, er platen typisk Australsk. De begavede musikerne i The Drones tilhører en lang tradisjon av smertefull og møkkete garasjerock med blueselementer, med ærefulle referanser til legender som The Birthday Party, Beasts of Bourbon og The Saints. Og dette er med overlegg, i følge låtskriver og vokalist Gareth Liddiard. "Det er synd å høre australske band som prøver å høres ut som amerikanere eller engelskmenn. Det er da nok av ting å ta tak her hjemme," sier han.

Gala Mill låter som en svart, poetisk, musikalsk komedie. Dystert, men vakkert. Seigt, intenst og upolert. Til tider støyende skeivt, men samtidig så strukturert. Liddiards følelsesladde vokal varierer fra det vakre og stillferdige til det nærmest maniske og forvrengte. Uredd, tar tekstene opp mørke temaer som varierer fra personlige dilemmaer, til Australias blodige og mørke historie. "I løpet av vår korte eksitens har vi klart å gjøre utrolig mye jævelskap," innrømmer Liddiard. "Folkemord, massakre og atomprøvesprengninger... Lista er lang og komplisert, og folk her hjemme liker best å unngå å snakke om det. Under den godtroende overflaten som viser vårt ansikt utad, finnes det mye, mye dritt."

Åpningssporet Jezebel, er en omfattende problematisk sak som omhandler flere av disse temaene. Liddiard sitter som en motvillig og overveldet tilskuer av nyheter om prøvesprenginger av atombomber, oljebranner og terrorist-drapet på den amerikanske journalisten Daniel Pearl i Pakistan. Oppfølgeren Dog Eared kommer som en refleskjon på dette. I'm Here Now er et oppgjør med nære venner han har mistet til heroinmisbruk, med døden til følge. Words From the Executioner to Alexander Pearce, tar lytteren med tilbake til 1800-tallets Australia og forteller historien om Pearce som ble dømt til døden for kannibalisme i 1822. En typisk sak i Australia er å omtale de britiske straffangene som uskyldige småtyver og helter.

Men, igjen, under overflaten finnes mye blod og gørr. Singelen I Don't Ever Want to Change er en iørefallende og energisk drivende tour-de-force som fort fester seg på trommehinnen – et oppløftende sentimentalt tilskudd til en ellers seig plate, som vil gjøre enhver platesamling et lite hakk bedre.

Jonas Kullhammar Quartet - Plays Loud For The People

(Moserobie)

Hovedbandet i Moserobiefamilien er tilbake med et helakustisk uttrykk på sitt tredje album. Ruskträsk er gjest.