Sonic Youth
The Velvet Underground
Captain Beefheart and His Magic Band

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Post Beefheart's roots

Tidens spiral bringer post-rock bandet San Augustin nær de samme røttene som utallige rockband med mer eller mindre alternativ legning.

Bak det ECM-aktige omslaget befinner det seg nesten en halvtime med overveiende improvisert "post-roots avant-garde" fra den ikke helt verdensberømte trioen San Augustin som er hjemmehørende i Georgia (i USA, ikke Kaukasus!). De har allerede bak seg en del obskure utgivelser i egen regi, men har senere fått hjelp av velkjente menigheter for soniske avvikere. Det dreier seg nærmere bestemt om et par utgivelser på Family Vineyard og Table of the Elements.

Only When You Sleep kommer krypende innpå deg fra samme retning som Marianne Faithfulls Sister Morphine. Vi bringes inn i et musikalsk ødeland der elektriske gitarer klimprer langsomt og halvsurt om kapp med kjølig klagesang. De dissonante trekkene tiltar på Periwinkle, et spor som skremmer vekk både ørkenrotter og coyoter, men som vil få Beefheart-vennlige tilhørere til å bli sittende. Musikken mer stillferdig enn støyende.

San Augustins mørk-bleke stemme tilhører samarbeidspartner Suzanne Langille, som tidligere har arbeidet med Loren Mazzacane Connors. I grunnen savnes hennes nærvær på de instrumentale sporene, stemmen blander seg med Andrew Burns' gitar på en ganske så unik måte. I tillegg til åpningssporet er også Lay Me Down en fascinerende reise inn i melankoliens sammenpressede verden.

Passing Song fremtrer som en noe blek og humørløs plate som viser en gruppe med potensiale. San Augustin kan komme til å få en innertier ved en senere anledning, men denne gangen virker som det heller er flaks enn et klart musikalsk konsept som får det til å kile litt i øregangene.