The White Stripes
The Soledad Brothers

Love Unbolts The Dark - The Immortal Lee County Killers (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Bluesdrap

Denne duoen river av både strenger og blodårer i forsøk på å bli et bluesrockband.

The Immortal Lee County Killers er ute med sitt andre album. Siden sist har trommis Doug Sherrard stukket sin vei og gitt rom for J. R. R. Token (går også under navnet The Token One). Likevel er det gitarist og vokalist Chetley "El Cheetah" Weise som setter mest preg på skiva. De to som nå utgjør duoen har begge fortid fra det langt mer punka Quadrajets. Sumpblues fra helvetes forgård og kullgruvemørk garagepunk er beholdningen på Love Is a Charm of Powerful Love.

Her tolkes Willie Dixon, R. L. Burnside og trad-låter i kombinasjon med eget materiale, og det rives både i stemmebånd og gitarstrenger. På sitt beste høres det ut som om El Cheetahs sjel er i ferd med å briste. Når første låt rett og slett heter Robert Johnson forstår man at de ikke kødder. Duoen hopper og spretter som loppebesatte gatebikkjer gjennom eget materiale og låter fra bluesens eldre garde. Likevel er dette ikke noe nødvendig bekjentskap for trad-blueselskere eller Gary Moore-fans. Drapsmenna fra Lee County angriper låtene på en måte som bare ekspunkere kunne ha gjort. De får av og til Jon Spencer til å fremstå som en ganske snill gutt.

Til og med de roligste låtene lukter av billig brunt brennevin, men aller mest river de skikkelige rockerne. Shitcanned Again er kjellerrock full av råte og fuktighet. Det er hovedsakelig vokal og gitar som bidrar til å gjøre låtene møkkete og skabbete. Det er stort sett også El Cheetah som gjør de mer tilbakelente låtene såre og fulle av fortvilelse.

Love Is a Charm of Powerful Trouble er absolutt ei tøff skive. I små doser slår de beina under lytteren, men et helt album kan være litt mye og litt masete. Innimellom blir stil og uttrykk viktigere enn låter, noe som legger en demper på spenninga. Det er ikke sikkert dette treffer alle gamle Quadrajetsfans, men det kan sikkert være verdt å forsøke en liten dose, for eksempel She's Not afraid of Anything Walking, Love Is a Charm eller Rollin' And Tumblin'.