CocoRosie
Four Tet
Kim Hiorthøy

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Bevisst vimsete sjarmør

Fin og iørefallende popmusikk, men ikke så sært og skakt som artisten selv skulle ønske.

Marcus Cotten er en multikunstner fra indieenklaven Portland i Oregon, USA, og har eksistert som Channel In Channel Out siden 2006. Han opererer innen mange retninger og uttrykk, og musikk er bare ett av dem. Han har tidligere gitt ut to EPer samt langspilleren Contaminate The Optimist fra 2007. Med The Author And The Narrator serverer han popmelodier ispedd snåle lyder og finurlige vendinger.

Cotten er en sjarmør som bevisst spiller på "indie whimsical"-strengene - altså han liker å gjøre seg litt sær og "vimsete", som om kunsten han skaper er laget på impuls og etter innfallsvinkelen "jeg bare skriver ned og spiller det som faller meg inn". Det er så smått vindskeivt, lo-fi og skranglete, med mange forskjellige instrumenter som lager pussige lyder. Han er også kjent for å løpe rundt utendørs med en båndopptaker for å ta opp hverdagslyder som trafikk, regn og vind. Etter sigende er han selv veldig fascinert av naturen og dens autentiske lyder.

Skiva åpner fint med It's Rather Amicable/Addling Authors With Narrators, en sang som innbyr til sene sommerkvelder runt bålet med allsang og kassegitarer. Her sveiper både 70-tallets hippier og Devendra Banhart innom, noe som kler Cottens litt skjøre, nasale og vibratopregede vokal godt. Han er ingen virtuos verken på strenger, tangenter eller vokal, men allikevel en dyktig snekker som klarer å spikre sammen de rette komponentene som sammen utgjør en god poplåt. Det er allikevel tydelig fra starten av at dette ikke er så nybrottsarbe som kanskje artisten selv liker å gi inntrykk av.

Det fineste sporet kommer med Invalid Entry and the Enchanting Word, en låt bygd opp over et enkelt, repetetivt gitartema og samplede lyder av skrivemaskiner, bølger og en radiostemme. I følge Cotten selv, fungerer musikken bedre sammen med hans egne fotografier og kortfilmer. Når man allikevel sitter der med kun ei skive, må man ta det for hva man hører. Som er småfin popmusikk med enkelte særegenheter. På Affirmation Confirmation står elektronika-influensene sterkt. Her er det en touch av både Four Tet, Dirty Projectors og Kim Hiorthøy, mens sistesporet er fullt av liksom-knitring og spraking som skal indikere at dette er slutten. Gjennomgangstempoet på skiva er rolig, og flere av låtene kan regnes som ballader. Hadde derimot jeg fått viljen min, hadde det vært flere up-tempolåter som kunne ha snurret i gang festen.