Ween

Ships - Danielson Famile (2006)
Best of Gloucester County - Danielson Famile (2011)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Smiths venner

Dysfunksjonell kristen-rock fra en familie du aldri har opplevd maken til!

The Danielson Famile er et prosjekt som bare er for godt til å være sant. Familien med det egentlige navnet Smith tilhører Pentecoastal-menigheten i USA, som alltid har benyttet musikk som en sentral del i sin tro og fikk dermed stor betydning for utviklingen av gospelmusikk. Under ledelse av sin Fader Lenny fremførte Smith-familien herrens budskap på en noe uortodoks måte, blant annet ved hjelp av lekeinstrumenter som skulle backe pappas selvlagde hymner. Da kunststudent Broder Daniel avla sin hovedoppgave ved Rutgers Universitet i 1995, var det naturlig nok som et musikalsk spill med sine mange søsken, alle kledd i like t-skjorter og med antenner på hodet. Det holdt til en A, resultatet ble til debutplaten A Prayer For Every Hour, og Danielson Famile var født - et musikalsk ensemble helt utenom om det vanlige. Slik lyder i hvert fall biografien i henhold til bandets nettsted, New Jerusalem Music.

Med årene har de utviklet seg på flere vis, blant annet ved å havne i Secretly Canadians stall, og dermed er kristenbudskapet fra deres tidligere label, Tooth & Nail, tonet noe ned, mens kultstatusen er sikret da de nå deler selskap med artister som Songs: Ohia og Swearing At Motorists. De har også innlemmet en rikere instrumentering etterhvert og dessuten fornyet garderoben, nå uniformerer de seg gjerne som sykesøstre, "which are the visual reminder of the healing taking place" ifølge bandet. Musikken til Danielsons er i likhet med deres bakgrunn et kapittel for seg. Det er en vill blanding av gospel, sing-a-longs, utagerende improvisering og taktfaste marsjer, beriket med skrudde og plutselige taktskifter, Daniels hysteriske falsettvokal (ikke ulik The Crucifucks' vokalisten Doc Corbin Dart) samt et kor som høres ut til å være hentet fra en eller annen obskur tegnefilm. Slik predikerer de et slags kristent budskap som de færreste har hørt maken til og som aldri vil bli spilt i en norsk kirke.

Fetch the Compass Kids er deres fjerde utgivelse, deres første på Secretly Canadian, og innebærer et skifte i teknikerrollen fra Kramer (B.A.L.L., Bongwater) til Steve Albini (Big Black, Shellac). Fetch the Compass Kids blir uansett noe enerverende over tid, men i korte doser er det ikke bare morsomt, platen holder også høy musikalsk kvalitet. Låtene er i stadig bevegelse, og har en iderikdom som er sjelden. Best blir det på tittelkuttet, som kombinerer Daniels stemme i relativt rolige partier med et helt vilt hallelujah-kor, og Sing to the Singer som er det mest melodiøse kuttet her.

Bandet vil ganske sikkert gå hjem for de som liker Frank Zappa og Captain Beefhearts mest bisarre øyeblikk eller Weens genrekryssende innfall. Danielson Famile spiller med andre ord ikke musikk som lar seg plassere så lett i ordinære rockebåser. Uansett, Glem Partridge, Carter, Osmond, Jackson og Osbourne - det blir streite familier i forhold til denne gjengen.