Sunset Spirals

Xploding Plastix

CD-single (2003) - Columbia / Sony Music

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Atdetvar?

Sommerens postkort fra XP: 'Har kjørt oss vill i Frankrike. Tror det heter Saint Etienne her. Håper å finne veien tilbake til høsten. Været er bra.'

Jeg liker band som er i utvikling. Ikke til den grad at jeg syns utvikling er viktigere enn at materialet er bra, men likevel: I de tilfellene der et band viser tegn til utvikling, har jeg lett for å falle innunder et modus preget av overraskelse, fascinasjon og respekt.

Xploding Plastix har vært et sånt prosjekt. Debuten Amateur Girlfriends Go Proskirt Agents kom fra det blåeste himmeltrekket i 2001, med sin tidvis geniale sammensetning av hissige trommerytmer og en tonepalett i jazz-noir. Litt lang, men mer enn nok til at du kunne finne meg i en tilstand der jeg spontant kunne utbryte "Oi, jøss! Dæven!". Med årets The Benevolent Volume Lurkings EP, følte jeg behov for å nedgradere entusiasmen til "Eh, joda, jo, jo, for så vidt, ja, greit, jada.". I møte med den nyeste singelen Sunset Spirals er jeg nede på bare ett ord: "Hæ?!"

De godeste herrene Hagen og Nilsen har like godt rekvirert Sarah Cracknell til å føre vokalen, og det er vel ikke den mest spennende vokalisten i universet. Misforstå meg rett her; jeg har ulidelig sans for damens fraserte hverdagsstemme i Saint Etienne, men da som en tredjedel av helheten i akkurat det prosjektet. Det skal virkelig sies at Xploding Plastics har gjort det riktig så hjemmekoselig for Cracknell å bidra på dette sporet. Problemet er at de samtidig har stuet unna sitt eget særpreg og lydbilde. Sunset Spirals har blitt en florlett, sval eurodisco-schleger i streng Saint Etienne-tradisjon, komplett med de rette undertonene av sommerpop designet for strendene ved Rivieraen. Jeg kan formelig se for meg videoen: Cracknell ikledd rødprikket sommerkjole, Hepburn-skaut og solbriller, kjørende langs meandrende veier med et azurblått Middelhav som backdropping.

I seg er det absolutt passende for solfylte sommerdager, men det er nok ikke det mest spennende veivalget Plastix kunne tatt der nede på Kontinentet. Spenningsgraden stiger bittelitt i møte med Sternklangs Paper and Pins Remix av låta. Faktisk underbygger og maler han ut Saint Etienne-vibbene, blant annet ved å tilføre de karakteristiske harmoniserte fløytene, samtidig som Cracknells vokal variasjonsuppleres med Monica Birkenes' Nina Persson-aktige stemme. Godt nok til å bli min favorittversjon på denne singelen, men det sier egentlig ikke så veldig mye.

Av de to øvrige versjonene er Sunset Spiral (Take Two) den absolutt kjedeligste og mest overflødige. Her hadde nok XP tjent litt på å holde den minimalistiske regien de legger opp til i begynnelsen - trommerytmene som kommer inn etter hvert er i hvert fall bare irriterende og uinteressante. Rune Lindbæk kliner på sin side til med en sidrompa discoremix som latterlig nok låter som en av Saint Etiennes etterkommere; Sneaker Pimps. Kuttet er som hentet ut fra fjorårets Bloodsport, og kan gi fans av dette bandet et hint om hvordan Pimpene ville høres ut i dag dersom de ikke hadde sparket Kelli Dayton. Sånn sett litt morsomt, men ikke nok til å forhindre inntrykket av at Xploding Plastics' siste suppe er kokt på en temmelig tynn pop-spiker. Ikke noe særlig gunstig utvikling, med andre ord.