Eva Cassidy
Blue Rodeo

Oh Susanna - Oh Susanna (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Tre fra Suzie

Alabaster er verd singelen alene, de to andre bør du allerede eie på Sleepy Little Sailor.

Den canadiske sangfuglen Suzie Ungerleider har allerede rukket å etablere seg som en anerkjent størrelse under artistnavnet Oh Susanna, og nevnes glatt i samme åndedrag med favoritter som Gillian Welch og Lucinda Williams. Hennes bidrag på samleren Beyond Nashville (2001) viser hvilken veier hun helst vandrer, og det er ikke vanskelig å slå følge med henne. Det har i hvert fall dedikerte fans som Ryan Adams og Jim White allerede gjort.

Med disse tre varierte utdragene ønsker hun kanskje å vise noe av sin bredde som artist, og to av låtene på denne singelen er hentet fra hennes andre hele album, Sleepy Little Sailor (2001). Kings Road er en sjarmerende, rufsete Neil Young-aktig låt med fullt band, en fengende melodi og Ungerleiders klare stemme som både er varm og sjelfull med en charmy liten countryknekk som smelter oss helt. Den tradisjonelle versjonen av Otis Reddings I've Got Dreams to Remember viser at hennes bakgrunn er like preget av gammel soul som country-standards, og at Otis faktisk er "the only man in my life", som hun sier. En akustisk versjon av Alabaster (fra hennes andre album Johnstown, 1999) gjør singelen mest verd å eie. Her er det visesangeren Suzie som kommer til syne, med kun en akustisk gitar klimprende til en melodilinje som får den til å minne noe om Spains Spiritual gis det god plass til hennes sterkeste våpen, stemmen, og Alabaster står derfor frem som platens flotteste spor.

Kings Road er en kort og grei måte å bli litt bedre kjent med Oh Susanna på, og veien til et fullt album bør ikke være lang etter denne.

Wilco - Yankee Hotel Foxtrot

(Nonesuch)