Folk & Røvere
Bugge Wesseltoft's New Conception of Jazz

Journey to Mandoola - Friko (2006)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Blå

Myk og sørgmodig elektrojazz som holder deg i ørene og på kanten av stolen.

Norske Friko (Peder Kjellsby & Sjur Miljeteig) sitter visstnok til vanlig i en hytte i Sverige et sted og produserer norske artister. Med sitt eget studio har de hatt fingrene borti både band og artister som for eksempel Folk & Røvere, Bugge Wesseltoft's New Conception Of Jazz, Apollo, Pen Jakke og SubGud. Ingen ueffen liste navn, fra ingen ueffne artister. Når Kjellsby (trommer) og Miljeteig (trompet) dannet Friko er jeg mer usikker på, annet enn at utgivelsen Burglar Ballads er deres debututgivelse som duo med eget materiale. En fot i Blåmiljøet og en fot i "alt det andre som rører seg i jazzmiljøet" er vel kanskje en passende beskrivelse for Friko-herrene, selv om dette ikke helt er rettferdig ovenfor deres respektive merittlister.

Som en anmelder som har sine føtter mer plantet i elektrodelen av elektrojazz-begrepet, så skal jeg gladelig tilstå min naivitet og ignorans i hva jeg ventet meg av Burglar Ballads. Og når den elektrojazzen jeg som regel snurrer i hjemmet har relativt saftige rytmer pålagt, var det med en viss skepsis jeg nærmet meg en jazzballadeplate som også har fått kunstmusikk-begrepet kastet etter seg. Søvnløs akademikerrock? Skrullete, innadvendt og utilgjengelig besserwisserjazz for spesielt interesserte? Fordommene lå smørt tjukt utapå meg.

Burglar Ballads består av elleve spor med en lang rekke gjesteartister, først og fremst på vokal men også blant norske musikere. Lars Horntveth (Jaga Jazzist) stiller opp på klarinett på flere spor, mens Christian Haug, Embrik Snerte og Tanja Holter også bidrar i sistnevnte kategori (Holter med en "rautophone"?! En ku-telefon?). Spennede vokalistdeltakelse fra Øystein Greni, Beate Slettevold Lech, Solveig Slettahjell og Jarle Bernhoft med flere, trakk opp spenningsnivået noen hakk før gjennomspilling.

Det begynner å bli en stund siden mine fordommer ble så behørig spylt vekk etter kun å ha gitt en plate såpass få omdreininger. Sørgmodige og melankolske jazzballader, javel, men på ingen måte musikk som er utilgjengelig, snerpete eller overkomplekst. Burglar Ballads er elleve vakre, men uforutsigbare spor, med en rekke vokalister som på glimrende måte kompletterer den snedige låtsnekringen til Miljeteig og Kjellsby. Første låt som grep tak om hjerteroten og holdt seg fast var Steal Away, en avsindig vakker låt med Jarle Bernhoft og Solveig Slettahjell på vokal. Åpningsteksten på dette sporet surrer fremdeles i hodet selv når plata er lagt bort:

"This is why I learned to fly
This is how I touch the sky
My life was passing by
What's never born never die

This is why I learned to fly
This is why I wave goodbye
If you could shape yourself
Then your self would change your shape (…)"

Åh, himmel! Før jeg kun fortsetter å rable om hvor vanvittig sjelfull og givende akkurat denne låten er, er det verdt å nevne at plata er stappet med andre godbiter også. På instrumentalen Vapour Trails trodde jeg at stereoanlegget hadde fått besøk av en ny og modernisert utgave av Astor Piazolla, før jeg fikk sjekket med coveret at det absolutt kun var deliriske tanker. Og Building A City, igjen med Solveig Slettahjell, er en ekstremt stemningsfull godbit. Åpningskuttet All Of The Years gir et interessant møte med Øystein Greni som jazzvokalist, noe han mestrer til det fulle. Greni er vel noe uvant å se for seg i jazzgenren, men med tanke på hvilke vakre låter denne mannen har tryllet fram tidligere (ta for eksempel Summer Rain fra Clouds Rolling By) er vel det ikke helt på trynet å regne med at dette var et hopp som Greni kunne stå ned bakken på.

Totalt er dette en plussopplevelse av de bedre. Burglar Ballads renner over av vakre ballader, som hele tiden går en del uventede veier slik at du ikke slapper altfor godt av. I motsetning til for eksempel Norah Jones (ikke et vondt ord om damen, men du vet hva du får og hva som kommer) er Friko både melankolske og tandre, men samtidig akkurat passe kantete og overraskende hele platen igjennom. Pant bestemora di og kjøp skiva nå!