[capsule review in English available]

Alanis Morisette
Tori Amos

The Six Feet Tall EP - Sissy Wish (2003)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Prakteksemplar

En nydelig debutplate som tar løpefart inn i sjela di. Slikt fortjener heder og ros.

Noen debuter blir det snakket masse om. Hurlumhei i alle mediekanaler i det øyeblikk den rykende ferske skiva klekkes ut. Mas her og mas der, noen bringes på pallen for så å falle ned i skyggenes dal - den virkelige spektakulære karrieren som alle spådde så hardnakket, ble erstattet med intet annet enn - intet. Derfor vil jeg ikke spå lovord om Sissy Wish sin fremtid, men med en slik drivende god debut som denne, er i hvertfall oddsene på hennes side.

Det tar ikke lang tid før man kan dra hyggelige assosiasjoner til både Bush (Kate altså) og noen litt svakere til Alanis Morisette. Allikevel, denne nydelige, litt alviske vokalen som platen formidler er verken så spiss og hjertestikkende som Bush eller så klagende, småaggressiv som Morisettes. Den er bare Siri Wåbergs. Bakom denne ligger et velprodusert terreng, et tykt detaljrikt lydteppe som plasserer musikken i popens beste eventyrland.

Sissy Wish gjorde seg bemerket etter seieren i P3s Urørt i 2003 med låter som The Six Feet Tall og Hero Man. Det lå forventninger i lufta, men ingen har vel uttalt sin skuffelse så langt. Det er ingen tvil om Sissy Wish sine artistiske kvaliteter, som strekker fra det vokale til komponeringsferdighetene. Alt klaffer. Man kan ikke si noe annet enn at You May Breathe... er en sterk debut som fortjener både heder og ros.

Plata løper fort. Det er et underliggende driv som pusher hele veien gjennom, både i de raske, vakre og i de underfundige, rolige. Man føler seg nesten "fångat av en stormvind" og det er godt at tittelen minner lytterne på at man kan puste. Den smiler, den erter og man sitter igjen med et ønske om å høre mer. Høydepunktene finnes i spor som Stars, Noise In the Cup, Let Us Meet the End, No Company, Doubledip Atari og platas peak: Mr. Sullivan. Sistnevnte rider galant på sin western-feeling og kombinasjonen av Sissy Wish sin lyse, yndige stemme og de folkete beatene er rett og slett flott! Av de mer neddempede låtene, er Doubledip Atari meget god, en "typisk" Kate Bush låt, som i blanding av sin skjørhet og alvorlighet gjør deg nesten litt salig...

Gjennomgående er You May Breathe... en solid og imponerende plate. Det største esset ligger utvilsomt i den fremragende vokalen, men også i de sterke og velproduserte låter, og jeg har ingen motforestillinger for å bruke det store ordet originalitet. Det synes ingen spesiell utvikling fra fjorårets The Six Feet Tall (som er slengt med som bonus på plata), men det gjør ingen verdens ting.

Uvesentlig for mange, men coverbildet scorer høyt på min estetiske skala. Slikt påvirker selvfølgelig ikke det viktigste, men det gjør meg glad. Meget glad.