Knockout Greg
The Blasters

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Hva er det i vannet i Sverige?

Fra Sverige kommer nok et utrolig solid bluesalbum som viser hvilken imponerende kvalitet og bredde det er på den svenske bluesscenen.

Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen: Svensk blues er grymt bra.

Hvert år kommer det et knippe bluesalbum fra Sverige av en kvalitet få, om noen, andre land i Europa kan vise maken til. Det er mulig det er noe i vannet, men mer sannsynlig er det at Sverige har lange og sterke tradisjoner innen blues, noe som gir seg utslag i at de fleste svenske bluesartister har en helt egen kunnskap om og forankring i bluesens tradisjoner. Mens tendensen i de fleste land er å hylle unge gitarister som spiller høyt og mye, er det i Sverige fokus på samspilte band som ser det som sin fremste oppgave å få det til å svinge. Kanskje det har sammenheng med svenskenes folkpark- og danseband-tradisjoner - hva vet jeg.

Uansett, Trickbag er et av disse bandene som vet hvordan de skal få denne type musikk til å svinge, puste og leve. De baker inn såpass mange ulike referanser og stilarter i sin blues at dette ikke er i nærheten av å bli stivbent og gubbete. Fra tung South Side Chicago-blues i åpningssporet Trick Bag (paradoksalt skrevet av New Orleans-gitaristen Earl King) til lettbent zydeco-driv med trekkspill i andre låt. Slik hopper bandet frem og tilbake innen amerikansk R&B og blues - både tidsmessig og geografisk. Og det gjøres med den største selvfølge. For å få til dette kreves en drøy rytmeseksjon, noe Trickbag definitivt har. Björn Viitanen og Lars Näsman er telepatisk samspilte og evner å lene seg tilbake når låten krever det og så peise på for å understøtte soloer når det er påkrevd. Som i platas tøffeste spor, Radio King, der piano-, munnspill- og gitarsolo ikke klarer å stjele låta fra rytmeseksjonen. Näsmans ståbass-spill på denne låta burde være skole for alle bluesbassister.

Når så bandet i tillegg til en ypperlig rytmeseksjon også har en meget habil munnspiller og låtskriver i Joakim Barchéus, en av Sveriges beste vokalister i Tommy Moberg og den fantastiske gitaristen Jonas Göransson med fortid fra Knockout Greg, da snakker vi dynamitt. En rekke egne komposisjoner og gjesteinnhopp fra legenden Gene Taylor på piano gjør ikke plata dårligere. Det er nesten umulig å trekke frem enkeltlåter, siden alt er så gjennomgående bra. Sjekk som sagt stomperen Radio King, den finurlig arrangerte Two-Time, svingende Lovin' Angel og Göranssons late-night instrumental Curly's Night. Tailor-Mades sjarm ligger i det stramt regisserte, men samtidig løse samspillet og bevisstheten om at ingen av de individuelt eminente musikerne er større en summen av bandet.

Det må også nevnes at lyden på plata er superb. Den er skrudd av Sveriges svar på Jerry Hall, Per Ängkvist i hans analoge studio, Real Music Studio i Bromma. Coveret er meget smakfullt og forseggjort, så det er lett å konkludere med at bedre enn dette kan det knapt gjøres når vi snakker moderne blues.

Tailor-Made er skreddersydd for alle med sans for ekte musikk og anbefales varmt. God blues skal ikke være lett å få tak, og denne skiva kan man så langt jeg kan se bare få tak i fra smokestackblues.com.