Zeromancer
Gothminister

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Cyber-søppel!

Har vinnerne av spellemannsprisen fått nu-metal-influensa?

La meg bare si det først som sist: Hvis du er blant de som digga Nexus Polaris, og hatet Animatronic, er det bare å styre unna S.E.T.I med en gang.

Personlig likte jeg Animatronic svært godt, selv om den var betydelig annerledes enn forgjengeren. Det har gått fire år siden Animatronic så dagens lys. Bandet har i mellomtiden gått til anskaffelse av en ny gitarist med det velklingende navnet Angel. Hva The Kovenant i det hele tatt trenger to gitarister til, forstår jeg ikke i det hele tatt. S.E.T.I er nærmest kjemisk renset for fete, intrikate gitarriff. Den eneste grunnen til nyrekrutteringen, må i så fall være at gitarist Psy Coma må løpe flere ganger bort til synthen i løpet av en konsert. Det er nemlig ikke til å legge skjul på at synth, samples og beats har blitt en svært viktig ingrediens.

Bandet har på de siste tre utgivelsene vært så heldige å ha en av metal-scenens beste trommiser med i stallen; Hellhammer, kjent fra blant annet Mayhem. På S.E.T.I får han dessverre ikke bidra i like stor grad som undertegnede kanskje hadde ønsket. På tredve prosent av skiva er det en rytmeboks som tar over trommejobben. Nå skal det også nevnes at Jan-Axel "Hellhammer" Blomberg forlot The Kovenant rett etter releasen av ny-skiva.

Nå skal ikke jeg rakke ned på skiva bare fordi at den ikke innfridde. Det er fullstendig lov å vokse som musikere. Hvis ikke ville man stagnere, noe som delvis har skjedd med den norske black-metal-scena. The Kovenant har vært pionerer på sitt område, noe som har resultert i to Spellemannspriser på rad. Dessverre falt ikke alt av nyvinninger i smak hos meg. Noe av det jeg likte dårligst, var den nye vokalen til bassist/vokalist Lex Icon. Den er mørk og tidvis kjedelig, og jeg vil faktisk gå så langt som å si at vokalen er noe av det som trekker mest ned. Den gode gamle grim-vokalen finnes der fortsatt. Det er bare så forbannet synd at det er så lite av den. På de partiene den er der, kan man faktisk tro at man hører på et skjult kutt fra Animatronic.

Det er ikke min stil å dissekere låter, noe som uansett blir svært vanskelig på denne skiva. Den er svært godt arrangert og produsert, noe som gjør at den ruller relativt smertefritt fra start til slutt. Det finnes perler av riff og temaer i S.E.T.I. Derfor bør alle som har vært borti The Kovenant sette seg ned og høre gjennom skiva noen ganger. Den blir faktisk bedre etter flere gjennomhøringer. The Kovenant har tatt sitt endelige skritt vekk fra black-metallen, og med S.E.T.I kommer de til å selge flere skiver enn de noen gang har gjort før. Bare ikke til meg.