Sun Ra
Bill Wells

The Blues is a Minefield - V-Twin (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Dare To Be Surprised

Single-samling med enormt spenn fra lokale Glasgow-helter.

V-Twin er et musikk-kollektiv fra Glasgow, som det er ekstremt lite tilgjengelig informasjon om. Hovedmannen bak bandet kaller seg Jason (McPhail), ellers varierer besteningen, blant annet har medlemmer av Belle & Sebastian og The Pastels vært med. "Everyone in Glasgow is either in V-Twin or used to be", påstår Domino Records. Skal vi tro labelen, er V-Twin like store lokale helter i Glasgow som Bob Hund er i Skåne, og det er visstnok en stor begivenhet i hjembyen hver gang de gir ut en single. Free The Twin er en samling som inneholder noen av singlene de har gitt ut, samt b-sider og remixer.

Førstelåten, Delinquency, kan faktisk også minne litt om Bob Hund, med sin blanding av klassisk rock'n'roll og analoge synth-lyder, med et enormt driv og på grensen til hysterisk vokal. "Rock'n'roll from outer space", synger vokalisten, og slik låter det også. Låten sitter som et skudd, og blir gjentatt to ganger til i løpet av platen i forskjellige mixer, blant annet en versjon remixet av Adam and Eve, aka Royal Trux.

Derailed er en rolig ballade i Belle & Sebastian-land, med samme følsomme og spinkle stemme som stadig truer med å vippe over til å bli falsk. På neste låt skifter de fullstendig stil igjen, noe som er et slags varemerke for V-Twin. For hver singleutgivelse har de utviklet seg i en ny retning. På In The Land Of The Pharoas (Dark Tourism) samarbeider de med Bill Wells, som lager musikk som har blitt kalt for post-jazz, en moderne tolkning av 60-talls filmmusikk, samtidsmusikk og jazz. Resultatet her blir ..øh, en slags post-rock møter post-jazz, som altså er noe ganske annet enn rock møter jazz på tradisjonelt fusion-vis, for der fusion høres ut som både jazz og rock, høres ikke dette ut som noen av delene.

Thankyou Baby er mixet av Kid Loco, men ligger langt fra fransk trip-hop, snarere er det en rolig Velvet Underground-inspirert låt med dryppende gitar og munnspill. Sound As Ever høres omtrent ut slik som Pavement ville gjort hvis de spilte country, og på Lunan er de over i minimalistisk elektronika. An Amonite For Bill er visstnok en slags hilsen til nevnte Bill Wells, skrevet av avant-garde jazzmusikeren Lindsay Cooper, og remixet av Adam and Eve. Det har blitt en ganske sær og dyster låt, en blanding av skummel filmmusikk, elektronika og avant-garde jazz. Platen avslutter med Cinemas remix av In The land Of The Pharoahs, og Cinema skaper her noe av den samme stemningen som Amon Tobin gjorde på Permutation. Også denne en blanding av dyster filmmusikk og elektronika, dog uten avant-garde jazzen fra forrige spor.

"V-Twin are rough riders. Check them out, they'll make you smile", skriver Domino, og det er noe i det. Alle stilskiftene er fascinerende og imponerende, og selv om det kan gi inntrykk av at V-Twin er et useriøst band, lyder det like oppriktig og ektefølt uansett hvilken genre de velger. Muligens fungerer de bedre som separate singler, for samlet på en CD blir låtene, som hver for seg er sterke, svekket av mangelen på en helhet. Helheten blir mindre enn summen av delene, på en måte. Men V-Twin er absolutt et lovende band, som det blir spennende å se hvilken retning vil ta neste gang, og jeg ser fram til å høre deres første langspiller.