cover

Indietronica Vol. 1

Diverse artister

CD (2003) - Sónar / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Elektropop / Elektronika / Pop

Spor:
Bi-Pet
Let's Get Slow
Key Stroke
City Lights
Why I'm So Unhappy
Finally We Are No One
Miss Me
20 Miles Up
Solitaire
Cache Coeur Naïf
Turn In
The Light 3000
Ashes To Ases
Reality
Wortspur
Ex

Referanser:
Múm
Schneider TM
Tarwater
Mouse on Mars
The Notwist
Erlend Øye

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Pop+Electronica

'Underground Connections Between Pop and Electronica'. Et selektivt utvalg elektronisk popmusikk med åpenbare kvaliteter.

Hvis det skulle være noen tvil, tittelen tatt i betraktning, tar Indietronica mål av seg å tette hullet mellom indie og elektronika. Til alt overmål har utgivelsen undertitlene "Pop+Electronica" og "Underground Connections Between Pop and Electronica". Dermed skulle motivet være unnagjort, samtidig som man skulle ha klart å danne seg et inntrykk av hva slags musikk denne platen inneholder: Elektronisk musikk med mye vokal, skrevet og framført i samme tradisjon som pop og indie, med vers og refreng og det hele. I denne sammenhengen er det vel ikke noen overraskelse at man blant bidragsyterne finner størrelser som Tarwater, Múm, Schneider TM og The Notwist. Det skulle ikke forundre meg om Indietronica Vol. 2 får med seg et kutt eller to fra Erlend Øyes nye prosjekter, som ligger i nøyaktig samme gate.

Hovedtyngden av materialet på Indietronica er rolig, lavmælt og til tider riktig så vakkert. Múms Finally We Are No One er åpenbart et høydepunkt, men på denne samleren er den langt fra alene. Ultrabehagelige og svevende Miss Me fra Hans Platzgumer og Catriona Shaw er et lykksalig botemiddel for dårlig søndagsform. Samme beroligende og legende effekt har den silkemyke Key Stroke fra Her Space Holiday, mens Undos triste robot blomstrer i maskinell melankoli på drømmende Turn In. Digital Dispril. Ellers foregår det hele i rolige former, stort sett med pop-ballader i elektronisk drakt. Kjølige lydkulisser rundt et syngende menneske mer eller mindre begavet på vokalfronten. Sistelåta, Ex av Apeiron, forbigås i stillhet. Man synger rett og slett ikke ballader på tysk.

Av kuriosa må både Schneider TM og lbs bidrag nevnes, da de begge er frekke nok til å gjøre elektronika-versjoner av gamle, kjente og svært kjære klassikere. Schneider TM feat. Kpt. Michi.Gan tar for seg The Smiths' nydelige There Is A Light That Never Goes Out, og brekker den om til iskald mikro-elektronika. Skammelig, tabu og blasfemisk i førsteomgang, i hvert fall for en Smithsfan, men etter et par ganger blir den faktisk vidunderlig var, naken og oppriktig underfundig. Bravo. lbs versjon av David Bowies Ashes to Ashes legger seg ikke milevis fra originalen, men uttrykker med oppstykket rytmemøster og robot-vokal en kontrastfylt elektronisk nyskapning.

Sist men ikke minst bør man få med seg Raz Oharas Reality. Fiffig og funky vokalbruk, der stemmen lyder nærmest som et slide-instrument. Den elektroniske overhalingen står Gush Collective for, visstnok Tysklands fremste 2-step-produsenter(!). Selv en selverklært 2-step-skeptiker (mildest talt) som undertegnede er i stand til å sette pris på denne sprudlende Prince-speedgarage-elektronica-r'n'b-funkbiten.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Fleet Foxes - Fleet Foxes

(Sub Pop / Bella Union)

Eit ruralt pop-under tufta på gamle tonar, like naturleg og friskt framstilt som lerkesong ein grønnkledd vårdag.

Flere:

Sigur Rós - Takk
Band of Horses - Everything All the Time