cover

Viva Last Blues

Palace Music

CD (1995) - Palace / Drag City / Domino / MNW

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Alternativ / Countryrock

Spor:
More Brother Rides
Viva Ultra
The Brute Choir
The Mountain Low
Tonight's Decision (and Hereafter)
Work Hard/Play Hard
New Partner
Cat's Blues
We All, Us Three, Will Ride
Old Jerusalem

Referanser:
Palace Brothers
Palace Songs
Bonnie Prince Billy

Vis flere data

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Blues fra hillbilly-palasset

En outlaw finner bluesen. Will Oldham med sitt mest modne album så langt i karrieren.

Det ligger i tittelen - Viva Last Blues er mer enn noe annet Will Oldham har gjort en blues-skive. Ikke blues som fra Oxford, Mississippi selvfølgelig, men blues i betydning lengtende og blå stemninger.

Med sine foregående utgivelser beveget Oldham seg fra stedbundet fjellmusikk, via en naken akustisk viseplate og til den fyldigere EPen Hope. Han sprengte raskt de geografiske grensene som debutplaten festet ham til, og Viva Last Blues viser en artist som fortsatt nekter å stå stille. Den følger som en naturlig utvikling fra Hope, selv om Sean O'Hagan ikke bidrar her. Det gjør derimot trommis Jason Loewenstein (kjent fra Sebadoh) og tekniker Steve Albini (Pixies, Low, Dirty Three og 5000 andre) som spilte inn platen i Alabama. Ellers sikrer Liam Hayes, broder Ned og Bryan Rich igjen et fullverdig uttrykk som kler Oldhams predikerende stemme vel.

Med unntak av utagerende Work Hard/Play Hard og drivende Cat's Blues, er det lite som bryter den gjennomført low-key atmosfæren som hviler over hele Viva Last Blues. Låtene er av sedvanlig sterk karakter, og gjemmer flere Oldham-klassikere. Mest kjent er muligens The Mountain Low, som også ble gitt som egen EP under tittelen Mountain, som har den minneverdige linjen: "If I could fuck a mountain, lord I would fuck a mountain, and I do it with a woman in the valley..." Det er en frase som holder tre særegne Oldham-symboler: naturen, bibelen og ordet fuck. Sistnevnte er nemlig et ord han stadig vender tilbake til i ulike sammenhenger, og slett ikke bare i den seksuelle betydningen. Oldham mener at dette er et ord med mange konnotasjoner, både positive og negative, som gjør det til et interessant uttrykk. Låten er uansett en sjarmerende country-trall, og en av hans mest konsise viser, og et naturlig valg på enhver fest.

Langt mer nedtonet er det avsluttende sporet Old Jersualem. "Trouble has caused me so much grief, I am waiting for when I can go home..." innleder han det som står som en av hans aller helligste viser. Det er ikke til å stikke under en stol at Oldham etterhvert har utviklet språket sitt til en helt egen form. Det gjør ikke alltid tekstene like klare, så undertegnede våger i hvert fall ikke gå inn å tolke disse. Det må likevel understrekes at det alltid er meningsfullt å høre hva mannen har å si, kanskje særlig ettersom det ikke alltid er så umiddelbart hva han ønsker å formidle.

Selv om Oldhams tekster ikke får den plassen de fortjener her, så skal det ikke så rare ørene til for å få med seg at låtene holder meget høy Palace-klasse. De tre første sporene stikker seg ut i positiv forstand. Seige More Brother Rides, bleke Viva Ultra og ikke minst den gyngende The Brute Choir ville alene besørget platens status. Legg så til fantastiske Tonight's Decision (and Hereafter), som alltid sprer gåsehud når Will synger: "...where are my friends and where is my family, they've all gone away, though it's I who have left them..." mens orgelet gråter i bakgrunnen. Glem ei heller veranda-balladen New Partner, så er det ikke til å komme unna at Viva Last Blues var Oldhams sterkeste prestasjon på platefronten så langt.

comments powered by Disqus

 



jimmy page
2002-08-14will oldham

isn't he just a songs ohia / appendix out rip-off?

Bo
2002-08-14re: will oldham

Considering the fact that Will Oldham released his first record already in 1993 (under the alias Palace Brothers), and that both Songs: Ohia and Appendix Out had their record debuts in 1997, I would rather suggest that it was the other way around.
Although Appendix Out and Songs: Ohia are fine artists, which in my opinion is very evidentially especially on Songs: Ohia's "Ghost Tropic" album, I think it's definately more likely that Mr. Oldham has inspired them than the other way around.

Artikler, nyheter


Ekstranummer #62: Nostalgi i slengbuksas tidsalder: Den norske retrobølgen på 70-tallet, del 6

Det handler om gammelmodige heltefigurer i tegneseriene når vi vender blikket mot bladkiosken og det norske tegneseriemarkedet i nostalgiens syttitall.

Podium

Hovedsiden / Siste:

Øvingslokalet ønskes i Oslo....
26.06.14 - 23:50

Øvingslokalet ønskes i Oslo....
26.06.14 - 23:25

DRUMMER WANTED - NORGES TURN...
26.06.14 - 22:35

> Registrer deg som forumbruker her.

Feedback


Jeg Vil Hjem Til Menneskene - Susanna Wallumrød
Konservativ?
(05.04.11)

Memories Of A Lifetime - Ole G. Nilssen
En fantastisk CD. Blir aldri lei av denne musikken!
(03.04.11)

The Agent That Shapes The Desert - Virus
Heilt ueinig
(29.03.11)

Groovissimo