Black Sabbath
Whitesnake
Judas Priest

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Nostalgi

Med Third Wish inviterer Feinstein oss med tilbake til 80-tallet, og det blir en riktig så hyggelig tur.

Hvis vi kan snakke om en overraskende utgivelse, så er i høyeste grad Third Wish det. David Feinstein har ikke gitt lyd fra seg siden 80-tallet, men dukker altså nå opp fra intet med nytt band og nytt album. Hva som har skjedd i mellomtiden kan ikke undertegnede svare på, men ut fra det jeg hører på Third Wish er det mye som tyder på at den godeste Feinstein fortsatt befinner seg i 80-tallet. Dette skal jeg komme tilbake til, men la oss først spole tilbake noen tiår for å finne ut hvem David Feinstein er.

Vi må faktisk helt tilbake til 70-tallet for å begynne historien om denne karen. På den tiden håndterte Feinstein gitaren i Elf, hvor den ikke ukjente Ronnie James Dio var vokalist. Dio er for øvrig fetteren til Feinstein, og flere kjenner nok til Dio fra band som Rainbow, Black Sabbath og nå hans eget band. Fra Elf gikk Feinsteins ferd videre til The Rods, hvor han spilte til midt på 80-tallet. Så ble det stille. Nå er han altså ute med nytt album, og med seg på laget har han blant annet fått med seg John West (Royal Hunt) på vokal.

En gammel heavyrocker som gjør comeback nærmere 20 år etter at man sist hørte noe fra ham, høres mildt sagt lite interessant ut, og jeg skal innrømme at jeg ikke hadde store forventninger til dette albumet. Jeg skulle imidlertid få meg noen overraskelser. Den første overraskelsen fikk jeg da jeg hørte at Feinstein ikke har gjort noen forsøk på å modernisere musikken sin, slik jeg hadde forventet. Genremessig ligger låtene på Third Wish et sted mellom klassisk hard rock og heavy metal, og det høres faktisk ut som de ble laget på 80-tallet. Overraskelse nummer to kom da det gikk opp for meg at dette slett ikke låt dårlig. John West melodiøse vokal passer utmerket til låtene, og Feinsteins gitararbeid er imponerende. Ikke uventet har arkitekten bak bandet latt gitaren stå som bærebjelken gjennom hele albumet. Third Wish er fylt opp av drivende gode heavy-riff. Feinstein har imidlertid lånt kanskje litt i overkant mye fra riff vi hørte gjennom 80-tallet - på Far Beyond har han til og med stjålet et riff fra sin fetter, Dio. Dette trekker litt ned, men så lenge det likevel fungerer så bra som det gjør på Third Wish lar jeg det passere. Det er jo tross alt den gode gamle 80-tallsfølelsen dette albumet handler om.

Det er fart og trøkk i Regeneration, som er første låt ut på albumet. Den setter oss med en gang i den riktige stemningen. De to neste låtene, Rebelution og Streaming Star følger opp med trøkk, tempo og heftige gitarsoloer. På Streaming Star får vi også noen fine temposkifter, et godt tegn på at platen heller ikke faller i fellen og blir for ensformig. For ensformig eller kjedelig blir den absolutt ikke. Allerede neste låt ut er et godt eksempel på dette. Det nesten ni minutter lange episke tittelsporet er ren nytelse fra første sekund med sugende riff og refreng som byr opp til allsang. Hvis jeg skal plukke ut et høydepunkt fra albumet må det bli denne låten. Har du ti minutter til overs på platesjappa bør du ta deg tid til denne. Blir du ikke frelst da, blir du det nok aldri.

Det er i grunn ingen direkte dårlige låter på Third Wish. Albumet i sin helhet er bra satt sammen av låter med varierende tempo og struktur, og rundes på en utmerket måte av med det instrumentale sistesporet, Inferno. Dessverre vil nok dette albumet bli forbigått i stillhet fordi det ble utgitt 20 år for sent. Synd i grunn, for Feinstein leverer et sterkt album.