The Kinks
Lovin' Spoonful
Cheap Trick

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Fine karikaturer

Lite originalt fra bandet med det tåpelige navnet - men de lager likefullt ypperlig partymusikk.

Med et så fjollete og tåpelig bandnavn må man bare falle for dette Bergensbandet. Dette er deres tredje plate (tidligere som PV Staff). Musikken er upretensiøs, post-moderne retro poprock hvor referansene fra 60- og 70-tallets store rock-ikoner drysser nedover deg. PV & the HeHeHeeeY's! stjeler skamløst fra alt og alle - men hva gjør vel egentlig det? Det er lett å høre Kinks, Neil Young, Beatles, Lovin Spoonful som kilder til inspirasjon, og gruppa er da heller ikke ute etter å være originale eller nyskapende.

Caricatures er ypperlig partymusikk, eller som de selv sier det angående hva de vil med dette albumet: "...gjøre sitt aller beste for å holde sommeren varm og ølet kaldt". Men mest av alt er plata en rock-quiz i spøkelsessonen fra rockens twilight zone: hele tiden surrer implisitte artist-assossiasjoner rundt i hodet ditt mens du spiller plata og mens du nynner og synger med tenker du hele tiden "hvem er det dette minner meg om?" eller "hvor er det jeg har hørt dette før?".

Dette er en bra plate, mest av alt fordi den er så unikt anonym og uoriginal. PV & the HeHeHeeeY's! tar sin kopistiske referanserock så langt ut at de utsletter seg selv i et nihilistisk rock-nekrofili ritual - og jeg tipper de gjør det med vitende vilje. Derfor er det ikke mer å si om denne plata, den er et levende paradoks. Hvis du vil bli oppslukt i et rockens sort hull av anti-materie er denne plata helt ypperlig!