Coldcut
The KLF
Sigue Sigue Sputnik

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Put the needle on the record

Brødrene Young oppsummerer samplegenrens spede begynnelse.

Opp gjennom min musikklyttende karriere har jeg hatt en uforståelig forkjærlighet for låter som inkluderer samplet dialog fra obskure B-filmer og TV-serier. Jeg har en uimotståelig trang til å prøve å finne ut hvor lydbitene stammer fra, og jeg tar meg selv i å miste plottet i dårlige filmer fordi jeg leter etter sekvenser som kan ha blitt brukt i favorittlåtene mine. Fra Biospheres sparsommelige bruk av samplet dialog til Sigue Sigue Sputniks dialogoverdoser; jeg har lyttet og likt det jeg har pumpet ørene fulle av. Med denne samleren fra den korte karrieren til Colourbox og M/A/R/R/S, har jeg funnet min dialogfetisjismes mor. I 1987 slapp M/A/R/R/S singelen Pump Up The Volume, og jeg satt (det var ingen gutter som danset i den alderen) fjetret på ungdomsklubben og slukte det rått.

Dette var mitt første møte med brødrene Martyn og Steven Young. Lite visste jeg at de hadde foretatt seg betydelig større bragder i den britiske undergrunnen under navnet Colourbox, uten at disse låtene nådde mine pubertale ører. Det var sammen med AR Kane, Chris "CJ" Mackintosh og DJ Dave Dorrell at brødrene steg opp fra undergrunnen og seilte til topps på listene i England med Pump Up The Volume, for så å dø hen og aldri mer utgi musikk som hverken M/A/R/R/S eller Colourbox.

Nå har plateselskapet 4AD og brødrene Young satt seg ned og hørt igjennom materialet som ble gitt ut mellom 1982 og 1987, og mastret det hele på ny. I etterpåklokskapens lys har jeg innsett at det ikke var under navnet M/A/R/R/S at brødrene gjorde det største inngrepet i populærmusikkhistorien. Colourbox høres ennå til tider meget oppegående ut, og for snart 20 år siden må dette ha rokket ved fundamentet til britisk dansemusikk.

Brødrene rekrutterte vokalist Debian Curry på debutsingelen Breakdown fra 1982, og presenterte seg som en synth-drevet gruppe med vokal à la Debbie Harry. Det opphakkede rytmesporet var oppsiktsvekkende og førte dem bort fra de andre strømlinjeformede synth-gruppene som regjerte tidlig på 1980-tallet. Allerede på debuten legger de fundamentet for den banebrytende låtsnekringen de foretok seg i de kommende årene.

Ett år senere ble Curry byttet ut med Lorita Grahame, og Breakdown ble spilt inn og gitt ut på nytt. Grahame bidrar også med vokal på det sterkeste sporet på samleren; Baby I Love You So fra gruppas selvtitulerte minialbum fra 1986. Her viser gutta en ny side som holder mål den dag i dag. Den tunge dub-rytmen jages av gitarer og samplede effekter ved siden av Grahames sjelfylte vokal. Denne delen av Colourbox' utgivelser har banet vei for Massive Attacks flørt med Mad Professor og dubbens oppblomstring på 1990-tallet. De finurlige effektene og dialogsamplingene forenes mesterlig med dubbens sprakende rytmer. Looks Like We're Shy One Horse fortsetter dub-jaget, men er noe overlesset av western-referanser til at den fungerer like godt som den balanserte forgjengeren.

Generelt synes jeg det er de tidlige Colourbox-låtene som holder høyest kvalitet. Arena II fra 1985 er nok en perle som fortjener å bli tørket støv av. Dette er et vokaldrevet anthem i pur 1970-talls stil med Lorita Grahame på vokal. Brødrene holder seg lydig i bakgrunnen og lar dama kjøre showet. Dialogsamplingen tar nok en gang fullstendig overhånd på Just Give 'Em Whiskey og nå begynner det virkelig å minne om Sigue Sigue Sputnik-kjøret som kan få enhver lydhør guttunge til å få nok.

De som kjenner Colourbox bedre enn meg har påpekt at enkelte av de tidlige 12-tommerne, som Punch og Say You (begge fra 1984), mangler. Dette er av de mer progressive Colourbox-låtene, og burde nok ha vært med til fordel for enkelte av de senere låtene som resirkulerer ideene som ble lansert på de tidligere utgivelsene.

Det er synd at ikke alle høydepunktene får plass når man skal oppsummere en femårig karriere. Man sitter igjen med følelsen av at brødrene Young hadde fortjent et mer helhetlig ettermæle enn det denne samleren makter å presentere. Men med kreativ bruk av skip-knappen på fjernstyringen kan dette bli et hyggelig minialbum for de sampleglade.

Giant Sand - proVISIONS

(Yep Roc)

Some say it's the end time, some say it's all just begun...