Eddie Cochran
The Go Getters
Hank T. Morris

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Spennende rockabilly fra Oslo

Smalltown Ramblers er ute med sitt andre album. De er nå mer varierte i uttrykket, selv om ryggraden fortsatt er rockabilly.

Det er alltid morsomt med band som sverger til sin egen stil innen en relativt smal sjanger. Og som forstår og formidler at rockabilly og rock 'n' roll ikke er noen død museumsgjenstand, men noe levende og relevant. Med 13 egne låter og en innstilling til musikken som oser av den rette blandingen av galskap og respekt for sjangeren, leverer Smalltown Ramblers et helstøpt album, om enn et stykke unna sjangerens øverste divisjon.

Det blir tidlig klart at dette er mer enn bare en rockabilly-utgivelse. Snarere omfavner gutta en rekke amerikanske stilarter med forankring i 50-tallet. Tøffe 60 Women viser umiddelbart at dette bandet oser av energi og spilleglede. Oppsettet eller formelen om du vil, er en pumpende rytmeseksjon bestående av en yr, hardtslående trommis med forkjærlighet for skarptromma og en ståbass med slaps og fyrige løp nedover halsen.

Som et komplement til denne allerede solide rytmen kommer Kjetil Wangs dype saks som i stor grad brukes som et ekstra rytmeinstrument. Dette skaper en veldig rytmisk effekt, som så krydres med frontmann Torgeir Forseths gitar og vokal. Forseth har kanskje ikke verdens kraftigste stemme, men biter greit fra seg, og gitarspillet er som regel steintøft, det være seg i psychobilly-aktige saker som 60 Women, bluegrass-inspirerte Deep in the Valley og mer tradisjonell rockabilly som Pearly Gates.

Et generelt problem med dette albumet er mangelen på virkelige høydepunkt. Selv fans av sjangeren vil nok få problemer med å finne de store låtene som kan bli potensielle live-favoritter. For det er live denne type musikk virkelig kommer til sin rett, og denne plata viser at Smalltown Ramblers kan skape liv for et feststemt publikum. Men på plate virker det rett og slett litt flatt. En annen ting er at mange av låtene ligner helt ekstremt på materialet på de siste albumene til belgiske Seatsniffers. Det spørs om ikke bandet har lagt seg litt for nære heltene i Seatsniffers stilmessig. For sammenlignet med belgierne blir det veldig enkelt å høre kvalitetsforskjell.

Nå skal det sies at det ikke er noen dårlig ting å sammenlignes med Seatsniffers, som er et sinnsykt tøft band. Og Too Much Coffee kan garantert skape liv både på vorspiel og i bilen. Og live er det all grunn til å sjekke bandet nærmere. Men på plate isolert sett er det fortsatt mye å gå på.