Motörhead
Roachpowder
Spirit Caravan

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Vulkansk

Varm og groovy stonerrock av seigeste sort på Earthrides debutalbum.

Nok et stoner-sideprosjekt har sett dagens lys. Bassist i Spirit Caravan Dave Sherman har plukka opp mikrofonen og gått i studio med noen kompiser. Resultatet er usedvanlig seigt og ofte treigt; å høre på Earthride er ofte omtrent som å bevege seg i tjukk voks. Basisen ligger, som hos så mange av deres kolleger, i en del ideer Black Sabbath kokte sammen på 70-tallet. Med Shermans vokal får man også assosiasjoner til Motorhead. Omtrent som om Lemmy skulle ha bytta bort speed og øl til fordel for hasj og rødvin.

Taming of the Demons inneholder i følge min CD-spiller åtte låter, til tross for at coveret sier sju. Det hemmelige spor nummer 8 er da også en syrete unødvendighet som bør gås forbi i stillhet. Platen er ellers svært tøff og tung hele veien. Sinne og driv går hand i hand de drøye tre kvarterene, og det høres på ingen måte ut som om de har klart å temme noen demoner i arbeidet med skiva. Angst og fortvilelse ligger lagvis på hverandre i Shermans vokal og de gloheite riffene. Av og til kjøres tempoet opp uten at helhetsinntrykket endres av det. De raskere låtene bidrar bare til å understreke litt av Motorhead-inspirasjonen.

Det er vokalen og gitarene som i stor grad gjør denne skiva til en rå men solid opplevelse med halvpsykedeliske solopartier og doomlada riff. Dette er mektig og mettende musikk for de som ikke er redde for gitarbasert rock. Låtene har ikke allverden av gode melodier, og dette er vel den største svakheten. Man savner flere låter man vil sette på repeat fordi de er så velskrevne. Skal man være pirkete kan man også påpeke at Earthride neppe bringer noe nytt til stoner/doom-landskapet.

Denne skiva er nok ikke så velegna som en introduksjon til hva dagens seige rockescene står for. Er man derimot svært bevandret i Sabbath-inspirasjon og mildere narkotiske stoffer vil man finne en god del å kose seg med. Taming Of The Demons er ei jevn og kul skive som mangler de virkelige godsakene som kan trekke helheten oppover. Som sideprosjekt må den da regnes som ganske vellykket. Det er bare å håpe at de klarer å heve seg til neste gang, for da kan det bli virkelig slemt.