Blood on the Wall

Hey Gravity - M.A.S.S. (2002)
Live a Little - M.A.S.S. (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

R.O.C.K.

På ingen måter en revolusjon, men i perioder en overbevisende debut fra M.A.S.S.

Selv om kun en av fem i M.A.S.S. er norsk, har vi i Norge en sterk tendens til å trykke et slikt band til vårt bryst, som om det var vårt eget. Med base i England, og bestående av tre briter, en ire og en nordmann vil jeg nok heller kalle dette et engelsk band. Og de har boblet i undergrunnen i et par år nå, og siden starten i 2002 levert et par lovende singler.

På langspilleren Revolution snakker vi fortsatt om rufsete garasjerock med fokus på catchy gitarriff. En ting som gjør at M.A.S.S. skiller seg ut i sjangeren, er at de har en kvinnelig vokalist. Engelsk presse har uttalt at de er som "en ung Debbie Harry i front av The Strokes". Tja, til en viss grad, og en grei pekepinn på hva vi har med å gjøre. Ifølge dette spiller M.A.S.S. ganske så retrobasert musikk, og det er til en stor grad riktig. Det hadde sikkert vært en interessant lek å spille 'spot the reference' på denne skiva, men det skal da også sies at de har klart å lage sitt eget uttrykk i virvaret av slike band som har dukket opp siden, tja, The Strokes dukket opp i 2001.

Singelsporet Hey Gravity er uten tvil et av høydepunktene på Revolution. Andre spor som skiller seg ut positivt er Don't Wanna Wait Anymore, Give Me a Break og det skjulte sporet Unbreakable. Unbreakable var også å finne som på singelen Live a Little/Give Me a Break (2003). Live a Little har trøkk nok også, og disse låtene gjør at man nesten kan tilgi det småirriterende bandnavnet.

M.A.S.S. har kanskje ikke timingen på sin side i dette tilfellet med tanke på salg. De leverer heller ikke på noen måter en viktig skive. Revolution har litt for mange lett forglemmelige låter, likevel er det vi får servert fra helt grei til fornøyelig musikk. De fleste har vel lært å være noe kritisk til alt av band NME nevner, og dette bandet når ikke opp til de høyder som skal til for å gjøre det mer enn passe interessant. Låter som Hey Gravity og Give Me a Break derimot er så solide at de nesten er verdt pengene alene.