5 Songs - The Decemberists (2004)
The Tain - The Decemberists (2004)
Picaresque - The Decemberists (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Den grådige traneelskeren og det mektige popepos

Kammerpop, lettplystrede vimsete popharmonier, spennende myter og litterære referanser er det flust av her.

The Decemberists har nesten helt lagt bort sine sjøsjantier og den affekterte britiske vokalen fra tidligere skiver. De finnes fortsatt i form av vakre Summer Song, men den blir mest som et sjeldent skrik fra fortidenes The Decemberists.

The Crane Wife preges ellers av stor musikalsk rikdom. Her er tydelig inspirasjon fra 1970-tallets storslagne progrock i form av Emerson, Lake & Palmer men også den klassiske rocken til The Who, Led Zeppelin og Deep Purple har fått plass i uttrykket denne gangen. Ofte starter låtene med et ganske forsiktig folkuttrykk som så bygges opp til et Baba O'Reilly-aktig kraftuttrykk. En del har dratt sammenligninger til den alt annet enn ueffne EPen The Tain som også innbefatter lange låter.

Men tro for all del ikke at det er snakk om en radikal musikalsk helomvending.

Kammerpop, lettplystrede vimsete popharmonier, spennende myter og litterære referanser er det nemlig flust av. Noe av dragningen til dette bandet kommer av de fantasifulle fortellingene til låtskriver Colin Meloy. Det er et stereotypt univers hvor karakterene er relativt flate og forutsigbare. Samtidig er det en romantisk tro på den frie vilje heller en autoritær styring. Karakterene har alltid et rikt indre liv og historiene får et heroisk og sublimt preg. Det gjør at også karakterene vokser. Samtidig er her plass til en makaber godnattsang og en morderballade.

Når man hører på The Decemberists forestiller man seg en reise til en fjern mytisk fortid, men dene gangen er det også plass til en bil(!) i en av historiene, og tilløp til Steely Dan-funk på en av låtene.

Hele The Crane Wife er løselig basert på den søte gamle japanske myten om tranekona. Dere husker historien om mannen som ber om å få en vakker kone. Hans ønske oppfylles, og kona sørger samtidig for velstand og lykke ved å veve de vakreste klær. Men det er en hake ved det hele. Han må holde seg unna når hun vever. Den tragiske historien fortelles in medias res. Det som feller mannen er hans grådighet og mangel på respekt for konas ord.

Grådighet er også et viktig tema for flere av låtene på skiva.

Ting har skjedd med lydbildet også på andre måter. Blant annet får vi synkopert bass og disco-backbeat på låten The Perfect Crime #2. Trekkspil og bouzouki understerker folkinnflytelsen. I veldig stor grad er det pastoral gammel britisk folk-inspirert av Fairport Convention som er det musikalske uttrykket til Portland-kvintetten, såvel som irsk jig og klezmertoner. Men her er også plass til nyere folkuttrykk i gata til The Waterboys og noen ganger Sufjan Stevens' lavmælte eleganse. Death Cab for Cuties Chris Walla, som sammen med Tucker Martine står for produksjonen, har gitt bandet et særdeles kraftfullt og tungt lydbilde. Det er tight, tørt og komprimert. Noen ganger kan det minne om nettopp Death Cab selv på deres siste skive.

Helhetlig er imidlertid Neutral Milk Hotel en langt mer naturlig referanse for dette bandet, som har stor spennvidde i sitt uttrykk og en veldig egen signatur.

Personlig foretrekker jeg nok forgjengeren Picaresque, men det hersker ingen tvil om at det er et fullere, mer velutviklet lydmessig uttrykk her. Lydbildet er mer dynamisk og fylt med stor dramatikk, der noen av låtene nesten er i ferd med å bli "anthems". Først og fremst er imidlertid Meloy en veldig dyktig poplåtsmed med øre for vakre melodier. Et høydepunkt er popete Yankee Bayonet (I Will Be Home Then) med gjestevokal fra sangerinnen Laura Veirs.

The Crane Wife er altså meget fin, selv om den ikke helt blir det karrierehøydepunktet jeg hadde håpet på.