The Dissolving Room - Shearwater (2001)
Winged Life - Shearwater (2004)
Palo Santo - Shearwater (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Stillferdig om feiltrinn

Nesten feilfritt om våre feiltrinn. Nytt sørgmodig album fra Okkervil-klanen.

Shearwater er fortsatt Jonathan Meiburg og Will Robinson Sheff, begge medlemmer i Okkervil River. Noen husker vel med glede både Okkervils supre Don't Fall in Love With Everyone You See (2002) og Shearwaters debut The Dissolving Room (2001). På Everybody Makes Mistakes har de med hjelp som i stor grad er hentet fra denne fine kretsen, der blant andre David Lobel, James Alexander og Travis Weller bidrar med klarinett, bratsj og fiolin. Kim Burke er fremdeles med i bandet, mens ny trommis for året er Thor Harris (kjent fra blant andre Michael Giras prosjekt The Angels of Light). Til tross for bred hjelp og variert instrumentering har Everybody Makes Mistakes blitt et hvitt album, som stillferdig, akustisk og sakralt tar for seg menneskets svakheter, sorger og feiltrinn. Titler som Wreck, All the Black Days, Room for Mistakes, Mistakes og You Took Your Mistakes Too Hard forteller vel sitt om hvilken retning dette tar.

Omslaget viser bilder av tomme, forlatte rom. En stue. En trapp. Et kjøkken. Et soverom. Ingen mennesker er å se noe sted. Kanskje noen har reist i all hast. Kanskje noen nettopp har gått bort. Man kan tenke seg at Shearwater sitter etterlatt i et hjørne av dette kjølige huset og spiller så forsiktig at de ikke virvler opp et eneste støvkorn rundt seg.

"People got no respect for the dead, they roll new plans out neatly..." gråter Meiburg på pianovisen An Accident. Vi tas rett inn i begravelsesmodus, understreket av hans skjelvende sjelfulle vokal. Den preger låter som Soon, 12:09 og The Ice Covered Everything, og gir disse et nakent, nærmest desperat preg. Han skriver i en knapp og stram stil, eksempelvis fra The Ice Covered Everything: "My friends got so threatening. You know. They shut the blinds, cut day from night, but beautiful day came in with the maids. I'd like to bash my head on the rail of this beautiful day. You knew". Uten å utbrodere ytterligere fremkaller han lignende polaroidbilder av frosne øyeblikk i sine viser.

Sheff og Meiburg synger cirka annenhver låt (Kim Burke får lov til å fremføre sin egen All the Black Days, og det riktig så pent), der Sheffs bidrag er de sterkeste. Han er en ordkunstner av det sjeldne, og beretter om hverdagsliv og -mennesker på samme varme og underfundige måte som referanseforfatteren Raymond Carver. Selv om det er mye tomhet, savn og lengsler i dette, er det likevel noe mer befriende og en lettere stemning over hans låter enn Meiburgs. Sheff kaster i det minste noen rå vedkubber inn i den kalde peisen. Han synger på mer avslappet vis, og på hans viser kan vi høre klarere spor av Okkervils fargerike og melodiøse stil. Sheff er fortsatt et vandrende overskudd av ord og historier, og øser av en tilsynelatende endeløs kilde her også. Det gjør låter som Well Benjamin, Room for Mistakes og ikke minst Safeway til denne platens beste.

Det kan være fristende å hoppe rett til låtene ledet av Sheff når man skal velge ut høydepunkt fra platen, men det er på en måte å gjøre seg selv en bjørnetjeneste og det er sammen med Meiburg at Shearwater kommer til sin fulle rett. Denne gjengen har igjen skapt en plate som gir frostroser på innsiden av vinduene. Gjør deg klar for vinteren.