Tortoise
Sagor & Swing
Boards of Canada

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Skånsomme klangeksperimenter

Luminarium er for konkret til å være ambient og for vag til å holde på oppmerksomheten.

Tape lager musikk som, noe feilaktig, oftest betegnes som elektronisk. Og det på tross av at den har et så tydelig organisk tilsnitt at Luminarium burde gli greit gjennom øregangene selv hos dem som avskyr alt som har noe syntetisk i lydbildet. Den svenske trioen byr nemlig på en mangfoldig palett, med et spenn fra gitar, bass, trommer, til orgelinstrumenter i de fleste tenkelige former i tillegg til noe så paradoksalt som vellydende datamaskinulyd

Hva skal man derimot kalle det da? Stemningen er litt som hos Sagor & Swing, litt som hos Skyphone og i høy grad musikken i Mummitrollet; Tapes musikk er kort sagt skånsom, svensk og nostalgisk. Komposisjonene smelter på uanstrengt vis sammen nedtonete melodier med avantgardistiske klangleker. Og på tross av det eksperimentelle tilsnittet blir det sjelden disharmonisk.

Fingers har nydelige elektroniske uglelyder, Dripstone og Beams Out har analoge synther som jeg må regne blant de nydeligste instrumentale teksturene jeg har hørt. Altamiva og Parade drives av oppløftende folkemusikkaktige driv av henholdsvis gitar og orgel og gitar og fløyte.

Arrangementene faller i smak, men jeg får likevel en følelse av at jeg burde like det jeg hører bedre enn jeg gjør. De virker tross alt mer konsise og fokuserte enn på deres forrige album, Rideau. Sporene Fingers og Illuminations er symptomatiske for Tapes svakhet. I låtene synes intensiteten å stige varsomt, før musikken imploderer og forsvinner inn i seg selv igjen. Til en viss grad gjelder dette for hele albumet: musikken virker som den er på vei et sted, men rører seg likevel knapt. Jeg kan riktignok berømme gruppen for deres evne til å vri på forventningene lytterne har til hvordan musikken skal forløpe. Men samtidig får jeg for ofte en følelse av at det er noe uforløst i komposisjonene.

Albumet kom ut i vår, og jeg mottok Luminarium for å skrive om den for ganske mange uker siden. Når anmeldelsen kommer så sent er det fordi det er vanskelig å la seg rive med av musikken man verken vemmes ved eller brenner for. Luminarium er behagelig, fin musikk, som jeg likevel har sovnet til så å si hver gang jeg har lyttet til den i sommer

Det må sies at jeg har hørt på den etter fysisk arbeid: utslitt og liggende i en hengekøye i solsteiken, og en mer søvndyssende situasjon er vanskelig å forestille seg. Likevel er Luminarium rett og slett hakket for kjedelig for meg. Tape bruker for konkrete lydkilder til å fungere som ambient for meg, mens de er for vage til å holde på oppmerksomheten. Jeg foretrekker Birds of a Feather, platen de gjorde sammen med den japanske gruppen Minamo. Der er det akkurat passe aktivitet til at man både kan nyte de flytende harmoniene og la hjernen følge det varsomme kaoset rundt.