Turboneger
El Caco

Tömmermenn EP - Tömmermenn (2002)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Et kraftig løft

Mandig og grovt likt de ekte skogsarbeidere trakterer Tömmermenn notene og feller strofe etter strofe.

En sylskarp gitar skjærer igjennom hjernebarkens mørke og baner vei for en kvass andrestemme og full vrengt pupp på åpningssporet av deres tredje skive kalt Morgengry. Tömmermenn har entret scenen og til tross for en del bransjemotgang så er dette en gjeng som ikke kompromitterer og gir seg med det første. Berntsen presenterer en solid og utrolig mandig og guttural vokal som parkerer de fleste klassiske norske rockeheltene og er ispedd en god dose testosteron og trøkk. Det er formelig så man kjenner svetten og blodslitet fra en ekte tømmermann.

Samspillet mellom gitar, bass og vokal vitner om en sann lidenskap for til tider drøyt tung melodisk rock med progressive tilsnitt som grenser til metal. Skiva har en bra avbalansert dynamikk og de tar ikke frem melankolien før i Kalde Stjerner som spor fire. Berntsen holder fortsatt koken her selv når vokalen er fremført med minimal vreng og maksimal patos. Manndommen sitter fortsatt tungt og den sensuelle hesheten skimtes likevel i crescendoene. Men roen varer ikke lenge og tilbake er den intense maskuliniteten hos Bergmannen som er femte spor. Her får bassist Nygaard virkelig jobbet for føda med ett helvetes driv og en deilig resonans i high gain partiene.

Tittelkuttet på Morgengry er utrolig forløsende med en fantastisk fengende koring i refrenget og ett stødig driv med fuzz tett som den mest brutale granskog. Heldigvis nyter man dette forhåpentligvis innendørs så det er ingen brannfare å tenke på og man kan trygt finne frem lighteren og vugge frem og tilbake i sofaen.

Rent musikalsk virker dette utrolig originalt selv om selveste Knight Rider temaet får en liten hyllest i det gjentagende riffet på spor åtte. Gjallarhornet til Berntsen veier opp for enhver kritikk og gjør De døde har lov til en fullendt komposisjon og vitner igjen om en lyrisk tyngde og fraværet av klisjeaktige tekster. Det blir litt mer fremkommelig mot slutten av albumet men det slippes aldri helt taket i lytterens metaforiske testikler. Og helhetlig er det samme brutale band som debuterte med EP i 2002 men de er lang mer raffinerte og velspilte, de treffer der det trengs.

Såpass tung rock er en sjanger det er en sjeldenhet å finne fremføringer av norsk tekst i. Men det er lite lyriske pinligheter å spore og Tømmermenn står ikke tilbake for den nærmeste sammenligning fra norsk jord som er El Caco, ett band med større anerkjennelse men hakket mindre lyd. Det er god grunn til å frykte avskogingen av Norge med denne utgivelsen og jeg ser for meg at den største årsaken til naboklager i 2011 er denne skiva fordi det er umulig å ikke skru opp etterhvert som den spiller seg fra monsteråpningen Hellig mot den små-episke avslutningen kalt Første Grunn.