Eric Andersen
Alejandro Escovedo
John Mellencamp

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Obskur, men fin samling fra Americana

Flott samling låter som gjør det klart hvor mange gode, obskure singer/songwriters det egentlig finnes i USA.

Det er vel strengt tatt ikke noe godt tegn at jeg ikke engang har hørt om plateselskapet denne samleren kommer ut på, men skitt au. En del av artistene er kjent, men langt flere er relativt obskure (i hvert fall for meg). Det er derfor desto artigere å registrere at mye av det ukjente materialet er sterkt. Sånn sett fungerer denne plata nøyaktig etter hensikten for meg; jeg får lyst til å sjekke ut flere av de individuelle artistenes utgivelser. Og for en herlig tittel: Music That Matters! Bedre kan det knapt sies i en tid hvor likegyldige utgivelser flyter.

Men betyr musikken her virkelig noe? Vel, noen av sporene på denne rause samleren betyr definitivt mer enn andre. Ikke alt ansporer til kjøp, men det begynner knallbra. Både John Coinman og Jeff Talmadge legger lista høyt med erkeamerikansk highway-rock med tekster om henholdsvis kjærlighet og en småby som bokstavelig talt tørker inn både fysisk og mentalt. Så river JP Den Tex lista så det suser, før Kevin Bowe reiser kjerringa ettertrykkelig med mer ørkenmusikk i skjæringspunktet mellom rock og country. Det er mye hissig elektrisk gitar med twang, fingerpicking akustisk gitar, trekkspill, piano, dempet tromming og basspill. I sentrum står uansett sangene og stemmene som synger dem.

Min første tanke etter å ha hørt denne plata var hvor mange dyktige folk det finnes i dette segmentet av amerikansk musikk. Bare en brøkdel har platekontrakt, og enda færre har noen distribusjon å snakke om. Vanligvis hører man ikke om slike. Her får man imidlertid muligheten. For meg kom første kjente artist på låt nummer åtte, der hederskaren David Olney er representert med nærmest en blueslåt, hvor han komper seg selv på kassegitar. Platas høydepunkt er likevel Michael de Jongs Private Interlude. Dette er et lite mesterverk med dempet akustisk fingerspill og de Jongs akk så ensomme stemme. Teksten er fin, også, om et mislykket forhold og selvdestruktive tanker som gjør kjærligheten umulig. Likevel skimtes et håp idet han nærmest hvisker "I believe in you, do you believe in me?" mot slutten.

Peter C. Johnson rocker i Good Luck Girl, mens Andy Pratt går rett på trynet i en sviske som ikke hører hjemme i dette selskapet i det hele tatt. Wendy Maharry drar opp snittet med en fin pianoballade, som hun krydrer med sin småhese stemme. Litt svulstig kanskje, men jeg kjøper dette. Neste høydepunkt kommer fra bandet Burrito Deluxe(!?), som synger om Rex Bob Lowenstein, den uredde lokale DJen i Heartlandburg som spiller all slags musikk folk vil høre, helt til en mann med dress sørger for å strømlinjeforme musikken i radiostasjonen og tar fra ham jobben. Hmm, høres kjent ut.

Rick Danko melder seg på med en finfin sak, før det hele avsluttes med en ren blueslåt og et par spanske låter som viser bredden i CoraZongs artistutvalg. Denne samleren kan med fordel kjøpes og nytes, pluss at den ganske sikkert vil gjøre de som liker denne type musikk interessert i å sjekke mange av artistene nærmere. De fortjener det helt sikkert, selv om du sannsynligvis må ut på nettet for å få tak i mesteparten.