$$$$
Hole In One

Bright Eyes

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

True Stories

Sonisk angrep mot velklipte plener, endeløse forsteder og sterile kjøpesentra.

Er det noen som husker filmperlen True Stories (1986)? I en minneverdig scene vandrer David Byrne over en naken prærieslette i Texas, sammen med en entrepenør som peker forventningsfullt ut i luften, mens han ivrig forklarer at "her skal det bli et kjøkken og der skal det bli en stue". De stille slettene skulle i optimistisk pionerånd forvandles til enda et stykke velstelt suburbia. Desaparecidos debutskive tar utgangspunkt i et slik boligområde, men handlingen er denne gangen lagt til Omaha, Nebraska, og småbarna som flyttet inn på 80-tallet har vokst opp som frustrerte og sinte unge borgere. Veldig sinte, faktisk.

Read Music / Speak Spanish har et strøkent design som understreker en helhetlig visjon bak det hele. Et gjennomsiktig folieomslag med fargeløse fuglekassehus er lagt over bilder av tomme jorder, mens tekstene står imellom et dokument fra Omaha City Planning Department som omhandler behandlingen av en sak om utbygging av beiteland. Det er slett ikke så tørt som det høres ut til, tekstene er tematisk ganske omfattende og musikken er i hvert fall saftig nok.

Det er vel ikke helt uventet når "De forsvunnede" er en kvintett bestående av fortsatt unge Conor Oberst, og gjengen rundt hans mer etablerte Bright Eyes. Mens sistnevnte er et mer introvert og skranglete lo-fi band, skrur Desaparecidos opp volum og intensitet mot en klarere punkattityd. Den energiske og utagerende stilen er dermed mer i tråd med Bright Eyes' fantastiske liveopptredener (som forøvrig anbefales på det sterkeste). Read Music / Speak Spanish har blitt et klassisk rockealbum; 10 låter, gitarbassogtrommer på tre minutter kraftige lynattack som frontes av Obersts høyenergiske og harmfulle sang-til-skrik stemme.

Desaparecidos er som et fluepapir over hvit amerikansk middelklasserock de siste 20 årene, med inspirasjon fra 80-tallets SST/ Blast First post-punk scene, via den melodiøse poppunk-stilen til Nirvana og Weezer til nyere sinnatagger som At the Drive-In. Ikke minst minner de om tidlig The Replacements, som leverte sitt definitive dokument over forstadsfrustrasjon med Let It Be (1984). Read Music / Speak Spanish er lyden av det samme i 2002, og lite har altså endret seg. Desaparecidos bidrar heller ikke til noe særlig nytt. Men når de skarpe tekstene, formidlet gjennom Obersts troverdige fremføring, blir backet av et aggressivt orkester som aldri hviler, har det lite å si.

"They say it's murder on your folk career to make a rock record with the Disappeared" synger han (på Mall of America), og som for å komme kritikerne i forkjøpet fortsetter: "There is not an image that I must defend, there are no art forms now, just capitalism". Dette er nemlig ikke nok en selvsentrert sutreutgivelse, selv om fortellingene virker selvopplevde og personlige. Desaparecidos tar sin kjedsommelige og monotone middelklassebakgrunn, kaster den på sjøen med knyttede never og frådende sinne. Tennisbaner, malls, designerklær, Disney, kaffekjeder, leger og advokater, snut og kapitalisme; Obersten gir hele røkla inn, og forsøker å vekke naboene ut av dvalen for å få dem til å innse. "Form a line. Let's march under the golden arch. March! march! March!" kommanderer han med revolusjonær glød (på $$$), uten at det defineres noe klart budskap i hva de skal marsjere mot.

Balansen mellom tvil og tro kommer også frem i The Happiest Place on Earth. "I want to pledge allegiance to the country where I live/ I don't want to be ashamed to be American" innleder Oberst, men gis ikke noe valg. Han vurderer derfor å la seg innrullere i hæren, ikke av nasjonal stolthet, men fordi "I just have to kill something", akkurat som den apatiske verden han selv er vokst opp i, og er en del av.

Read Music / Speak Spanish bør være et must for alle med en smule opprørstrang i kroppen, men de vil ikke finne noen klare løsninger her. Et pokker så godt manifest har Desaparecidos uansett levert, og endelig begynner en del rockeband å sparke utover igjen ved å kombinere fengende rock med meningsbærende lyrikk. Da er det bare å håpe at den også vil tenne en glød blant massene. Det bør være potensielt mange av dem der ute - enten de bor i Omaha eller Rakkestad - som tåler 35 minutter med kvalitetspropaganda.