Röyksopp
Lindström & Prins Thomas

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Uforløst og usammenhengende norsk elektronikafunk

Hva er det Rune Brøndbo egentlig vil? Vår anmelder finner ikke noe klart svar her.

Rune Brøndbo har lang fartstid i norsk elektronika. Mange har unnet mannen en større anerkjennelse og suksess. Dessverre blir det ikke blink denne gangen heller.

Hans fjerde album er altfor sprikende og uforløst til å kunne hente ham opp av underskogen av norsk musikk, men det har definitivt sine øyeblikk her og der. Det er vanskelig å få grepet om hva Brøndbo vil oppnå med Transistor Beach. Vil han lage umiddelbar, enklere popmusikk eller mer introvert, lekende elektronika?

Hovedsakelig er det forsøkt å finne et mer melodisk og direkte poputtrykk. Her er Lightning Seeds-aktig pop med Palace of Pleasure-vokalist Sigmund Holtskog, Madonna-pop med x.lovers Therese Lunde, og en form for elektronisk instrumentalfunk. Disco, afrofunk, folktronika og elektronika-ballader får stå side om side - men passer liksom ikke helt sammen.

Noe oppleves også aningen datert. Brøndbo har åpenbart god oversikt over musikkbildet fra tidlig 1980-tall, men hadde det ikke vært forfriskende med noe fersk annerledes krydder også av noe slag? Musikere som Håkon Kornstad og Per Zanussi gir noen av låtene et mer jazza uttrykk og gjør naturlig nok fremføringen både presist og gjennomtenkt. Sånn er det vel ellers også. I stor grad er håndverket på plass.

Men er låtgrunnlaget og -materialet godt nok?

I overveidende grad blir svaret for denne anmelder dessverre nei, selv om her er noen morsomme øyeblikk. Best liker jeg nok de sporene som minner mest om Wibutee og deres eksperimentelle musikk i grenselandet jazz, elektronikk og rock. Og ja, Brøndbo er jo også med der, så det er vel ikke unaturlig. Ellers er de lag på lag oppbygde varme, funky, instrumentelle beatene med sin noen ganger vakre melankoli vel så spennende som vokallåtene.

Det er vanskelig å finne en helhet og sammenheng mellom disse låtene. Brøndbo skal ha honnør for å ville veldig mye, men det er ikke alltid han lykkes like bra. Han får også ros for å blande instrumenter som klarinett, fløyte, saksofon, banjo og kontrabass med analoge synther. Transistor Beach veksler dessverre mellom det riktig så fengende og gjennomarbeidede til det noe uforløste og gjespende kjedelige - som oftest blir dette for anonymt.