En Vogue
Toni Braxton
Aaliyah

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ferdig?

3D forsterker ikke viktigheten av TLC, men er et fint bidrag å føre til historieprotokollene.

Det har passert tre svært turbulente år siden millionselgeren Fanmail og grunnlaget for dagens tekst, den i forkant mye omtalte utgivelsen 3D. TLC har vært preget av interne stridigheter, med Chilli og Tionne på den ene siden og "villstyringen" - og alle tabloiders drøm - Lisa Lopes på den andre. Trioen hadde imidlertid akkurat rukket å forsone seg og sine kreative krefter mot innspillingen av 3D da Lopes døde i en bilulykke i april i år. Utgivelsen hang noen måneder i løse lufta før Chilli og Tionne i sommer annonserte at de ville fullføre verket i Lopes' ånd.

Det har de så absolutt klart. De tragiske omstendighetene henger naturligvis i både bandets medlemmer, samt bidragsgivende artister og produsenter. Vi finner Chillis, Tionnes og familien Lopes' minnetekster i coverheftet, og vanligvis pleier et bandmedlems dødsfall å sette spor i form av lyrisk og musikalsk sorgarbeid. I lys av dette er nesten merkelig å notere at 3D er en, i TLCs diskografi sett under ett, nesten påfallende ordinær og til tider meget munter utgivelse. Uten kjennskapen til Lopes' død hadde man antakeligvis ikke kunnet gjette virkeligheten bak denne skiva. Som sagt; TLC har fullført verket i Lopes' ånd.

Riktig så muntert som Ain't 2 Proud 2 Beg blir det aldri, men det har nok en mer naturlig forklaring. Medlemmene har tross alt blitt mer voksne gjennom 90-tallet, hvilket var meget hørbart på deler av den flotte forgjengeren Fanmail. De holder seg dog ikke for gode til å dele ut et par ungdommelige humørpiller i form av Quickie og førstesingelen Girl Talk - to dynamiske og lekre uptempo R'n'B-numre.

TLC har aldri stått alene om å bygge opp platene sine. Spesielt produsenten Dallas Austin har alltid stått i bakgrunnen som en betryggende faktor når jentene har gått inn for å levere sine respektive bidrag i mikken. Denne gang kan man simpelthen gå agurk blant alle kremnavnene av produsenter og låtskrivere som har køet opp for å levere materiale til trioen: Rodney Jerkins, Timbaland, Organized Noize, The Neptunes, Babyface og Missy Elliot. Om det er omstendighetene rundt affæren med Lopes som har satt fart i sakene kan vi bare spekulere i, men det er nesten litt påfallende at de fleste av dem først nå har hatt et ønske om å melde seg inn i trioens låtflora.

Foruten Austins forbilledlige og lekne arbeid med Quickie er det nok Jerkins som best klarer å utfordre TLC på deres egen bane og under egen identitet. Spesielt Turntable og Over Me evner å gi TLCs rytmiske vokalarbeid et velbalansert og progressivt lydlandskap å arbeide mot. Det mest progressive innslaget er det imidlertid (og ikke uventet) Missy Elliot/Timbaland som står for. Dirty Dirty blir dog for karakteristisk Elliot-materiale til at jeg ser den som relevant i TLCs R'n'B-språk. Låta ramler således litt på utsiden av helheten i plata. Neptunes' fine In Your Arms Tonight faller mer naturlig inn under TLCs tradisjonelle uttrykk, og likeledes Babyfaces Hands Up, som trass en litt for trygg instrumental setting evner å forføre med flotte melodilinjer.

Med unntak av de nydelige harmoniene satt til Eddie Hustles Good Love, ender de øvrige låtene opp som mer trauste/ordinære innslag mot dagens R'n'B-scene. De er samtidig en påminnelse om at TLC ikke kommer til å stå tilbake som de musikalsk mest progressive og utfordrende aktørene gjennom 90-tallet. I form av deres herjinger med hverandre, med bransjen, med feminisme og med musikken har de likevel på et vis vært litt viktige i å skape rom for dagens kvinnelige R'n'B-aktører. Dertil kommer et fyldig knippe av brillefine harmonier mot lyttervennlige arrangementer, noe som i min bok er nok til at jeg vil holde dem høyt også i årene framover.

TLCs fremdtid er naturligvis meget uviss etter Lisa Lopes' bortgang. Skulle TLCs historie med dette være over har imidlertid 3D styrken til å markere et verdig punktum for en karriere som har favnet mye god R'n'B, og ikke minst en fin balanse mellom reinspikka moro og alvor.

Broken Records - Until the Earth Begins to Part

(4AD)

Tilfeldigheter skapte bandet. Dynamikken skapte magien. Selvfølgeligheter skapte et aldri så lite mesterverk.