[capsule review in English available]

And Then... the Court Rose

Ai Phoenix
Peru You

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ole Lukkøye

Debutanter fra Holmestrand, som vi nok vil få høre mer av. Som vi vil høre mer av.

Fra søvnige Holmestrand våkner en groggy gjeng opp fra sine magiske puter, og i grålysningen lister de seg på tå inn i CD-spilleren for å spille fem låter for oss. De forsøker ikke å vekke noen, men heller å lulle oss tilbake til eventyrland.

Magic Pillows debuterer med EPen Enter Twilight, og det er et ganske passende navn. Selv om de fem låtene har sitt eget særpreg hver for seg, har de alle noe tusmørkt og dunkelt over seg. Putene benytter seg av myke effekter som klokkespill, orgel og en del akustiske instrumenter, samt to vokalister, Camilla Brueberg og Frode Hellberg, som ikke akkurat skriker etter oppmerksomhet. Hellberg imponerer dessuten som låtskriver, men han har også med seg en gjeng musikere som ser ut til å trives med å gjøre hans ideer levende.

Åpningssporet Her Sunlight Trap er EPens beste låt, en sval popmelodi med dryppende piano og strykere som smelter sammen med Hellbergs vokal, som vokser fra nærmest hvisken til en mer kraftull og potent røst. Raske The Universe & the Watermelon Rose er platens mest våkne øyeblikk, og her blir vi introdusert for Camilla Bruerberg. Også hun synger selvsikkert og modent, og hennes stemme står fint til Hellberg når de synger sammen.

De tre andre sporene er noe svakere. Pianobaserte Twilight Serenade flyter inn etter The Universe..., og minner om en gammel tysk cabaretvise, og er i lengde mest som et pausespor å regne. Fairyland er noe sterkere, litt Chris & Carla med strykere og klokkespill, og med episke tendenser som dessverre ikke blomstrer helt ut. Avslutningsvis kommer And Then... the Court Rose. Helberg synger her med litt Lou Reed/ Bob Dylan nasalstemme som han løfter opp i et noe anmasende toneleie, men det passer tydeligvis et band som ser ut til å trives i grenselandet mellom det hviskende mystiske og det episk storslagne.

Sammen med band som Ai Phoenix og Peru You er Magic Pillows med på å danne en solid stamme av drømmende norsk pop, og selv om ikke Pillows skaper like varige stemninger, ennå, er intensjonene meget gode. Med litt mer identitet i låtene vil dette bli meget bra. Som debut-plater flest er den mer et signal om hva som kan komme, og det ser riktig så fint ut.