Enya
Lisa Gerrard
Kristin Asbjørnsen

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Fra folk til synth

Færøyenes store datter Eivør flørter tungt med synth på sitt sjette studioalbum.

Sånn som Norges Mari Boine, Islands Bjørk eller Australias Lisa Gerrard, spiller færøiske Eivør på sine, sterke nasjonale røtter når hun virker som artist. Og akkurat som de ovennevnte gjorde tidligere i sine karrierer, har Eivør på sitt sjette album bestemt seg for å bevege seg litt vekk fra den tradisjonelle folkemusikken, og mer i en mørkere, elektronisk retning. Hun markerer skillet klart med å gjøre en coverversjon av Kate Bush sin klassiker Hounds Of Love, og slippe den som første singel fra Larva.

Vokalen er sterk, robust og klar, og med den umiskjennelige skandinaviske aksenten når hun velger å synge på engelsk. Eivør har alltid sjonglert mellom morsmålet og engelsk på tidligere album, mens Larva er 98% engelskspråklig. If I could be brave as a tree, synger hun i balladen All Blue, og legger listen for nivået på tekstene. Sleng på litt liksom-mytisk-magi for å pakke inn det som egentlig bare er det sedvanlige gnålet om 1) tapt, 2) lykkelig eller 3) ugjengjeldt kjærlighet.

Den unge, men veletablerte musikeren er dog en god låtsnekker, og gjør et ærlig forsøk på å tenke utenfor folkboksen på denne skiva. Hun lykkes noen ganger, og går på snørra andre ganger. Jeg tar meg i å ønske et litt mer skittent og rufsete lydbilde, for jeg tror det ville kledd henne godt. Det gjøres spede forsøk på Vøka, og det fungerer veldig bra. Småsinna gitarer og dystre programmeringer over skivas eneste låt sunget på morsmålet, skaper den nødvendige mystikken Larva bærer løfte om, men ikke helt innfrir.

Det skal nevnes at hun ikke gjør på skam på Bush i Hounds Of Love, forresten, noe mange andre ville gjort.

The Fall - Reformation Post TLC

(Sanctuary)