Brian Eno

birth wish - Erik Honoré & Arve Henriksen & Christian Wallumrød & Jan Bang (2000)
Going Nine Ways From Wednesday - Anne Marie Almedal & Erik Honoré & Jan Bang & Nils Chr. Moe-Repstad (2001)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Solskrift

Fint ambient og elektronisk lydlandskap som behager.

Merkelig hva en kan komme ut for når en hører på musikk. En kastes plutselig ut på dypt vann, ned i en dykkerklokke i lag med Sidsel Endresen. Det er litt uklart hva hun holder på med, mens det navigeres rundt der nede i det mørke dypet. Og det er ikke heliografier en ser for seg - snarere tvert imot! Det er mørkt der nede. Ingen solskrift eller solbilder å få øye på. En annen måte å se Heliographs på er som noe infrarødt, noe helt annet, et annet spektrum hvor mening og utsagn ikke er så fortettet og entydig som i vår populærmusikk hvor slagordsaktige budskap dunkes inn gang på gang i refreng og verselinjer. Sidsel Endresen lyder litt uvant når en ikke har vent seg til hennes utsagnsløse lyder, det blir et merkelig hull der en hadde forventet sang og mening. Men slik er livet, ting forandres verden går fremover og en får bare følge på, og en venner seg til det.

Mye fint ligger i detaljene. Hør de gamle tikk-takk klokkene i Last Chance Gas & Water. Ved nærmere lytting hører en det er noe helt annet ubestemmelig. Det er så en nesten kan lukte låten. Og en påminnes tiden og tidløsheten.

Strife minner litt som den gamle elektronikakomponisten Pierre Henrys Dracula. En blanding av konkret musikk, lyder, spesielt mekaniske og elektroniske lyder. Definitivt platens heftigste kutt. Og etter en slik høydare er Sidsel Endresen tilbake med en fortettet reprise på Sanctuary. Det er nesten som vi var hjemme igjen, men bare nesten hjemme i den vanlige musikken. Kanskje det sterkeste gjestesolistiske innslaget eller utsagnet er ved Jeffrey Bruinsma på fiolin i låten Red Café.

Selvfølgelig krever musikk som dette mye av lytteren, en kan ikke lalle med, ikke danse til heller. Go'stolen eller sofaen er nok beste plassen for ambiente saker som dette. Men derfra høres det fint ut og jeg trives med det.

Mange fine musikere deltar, men Sidsel Endresen går igjen og farger albumet sterkt. Jan Bang har samarbeidet mye med Honoré siden tenårene. Sammen har de startet Punktfestivalen. De har jobbet med David Sylvian, Brian Eno, Jon Hassell og Laurie Anderson. Ingar Zack, Eivind Aarset og Arve Henriksen burde være kjent for de som har vandret i nyere norske jazzutgivelser. Jeffrey Bruinsma på fiolin er fra Nederland og deltar i strykekvartetten Zapp 4 som har jobba med Radiohead.

Musikeren, plateprodusenten og forfatteren Erik Honoré (f. 1966) har bidratt som musiker og produsent på mer enn femti plater med såvidt forskjellige artister som David Sylvian, Eivind Aarset, Arve Henriksen og Brian Eno/Peter Schwalm. Dette er hans første soloalbum. Heliographs er spilt inn i hans hjemmestudio, men mye av kildematerialet er samplet fra konserter og live-remixer. Erik Honoré gav ut tre bøker på begynnelsen av totusentallet. Han sier selv at her er elementer henta fra den første boka, Orakelveggen. Og her dukker solskriften opp, i en fantasi om frembringelsen av verdens første fotografi. Oppfinneren Joseph Niepce kalte prosessen heliografi, det vil si solskrift.