Vil være alene
Hva skjer
Hvem eier - Extended version

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Lotta tør

En samling låter fra et tenåringshjerte med mobbing, forelskelse og gjengproblematikk på dagsorden.

Lotta debuterte som tiåring med Min Egen Stil i 2009. Hun har hatt hovedrollen i Annie og sunget i jentegruppa Seven, og nå er hun klar med sitt andre album, Bevis At Du Tør, en samling låter fra et tenåringshjerte med mobbing, forelskelse og gjengproblematikk på dagsorden. Lotta er en tøff 13-åring som ikke velger å stå og se på.

Bevis At Du Tør er er en utgivelse som hovedsakelig henvender seg til unge jenter i og rundt tenåringsalderen. Til de yngste i dette selskapet er disse låtene ypperlige til å stå foran speilet og mime til, og til de noe større vil låter herfra akkompagnere enhver hjemme-alene fest eller dansegulvet på ungdomsklubben – om noe sånt fortsatt eksisterer.

Produsent Ronny Janssen har gjort en god jobb i å skru disse låtene sammen og lydmessig låter det meget godt. Dette er poplåter med fengende melodi, arrangement og dansebare rytmer og lydbildet er hentet fra elektronisk pop, med elementer av disco, rap og hip-hop. Innimellom mistenker man et musikalsk gjestebud fra Röyksopp. Spesielt på sangen Ruler Når Du Danser.

Tekstene har hun stort sett skrevet selv, med hjelp av produsentene Ronny Janssen og Kristin Graff - og mor og far har også hatt sine innspill. De sentrale temaene er hentet fra et ungt tenåringsliv, og ikke uvanlig vil det dreie seg om mobbing, forelskelse og venner. Lotta har et ærlig uttrykk, og det er tøft gjort å være et forbilde ved å sette fingeren på aktuelle temaer som mobbing og uthenging av personer via internett. Hun står også opp mot gjengmentalitet hvor sosiale koder bestemmes av enkelt eller få personer. Ifølge henne selv er hennes viktigste budskapet å inspirere andre til å være seg selv og å ta vare på hverandre. Og det skal hun ha all ære for.

Popbransjen er en tøff bransje, og selv om man henvender seg til det yngre del av publikum, gjelder de samme reglene. Det skal stå ut og fenge i det første sekund det treffer trommehinnen. Rytme og melodi må få deg til å glemme hva du holdt på med for to sekunder siden. Og ikke minst, du må ha det lille ekstra som gjør at det hele stikker seg ut fra den store musikkmassen alle druknes i daglig. Og er alt dette på plass? Kanskje.

Bevis At Du Tør innfrir ikke de urimelig kravene ovenfor, men er en jevn og grei plate. Musikalsk har Lotta beveget seg vekk fra det mer barnslige og over i et litt tøffere uttrykk. Dette låter mer "seriøst" og er mer i et lydbilde av internasjonal pop. Og dette er nok grunnen til at listen legges høyere her. Selv om den ikke inneholder de store overraskelsene, og plasserer seg noe forsiktig i den store helhet, vil den opprettholde karrieren og mulighetene for unge Lotta. Flere låter fra Bevis At Du Tør vil nok plutselig finne øret ditt via en radio.