Suzanne Vega - Suzanne Vega (1985)
Retrospective: The Best Of Suzanne Vega - Suzanne Vega (2003)
Close-Up Vol. 1: Love Songs - Suzanne Vega (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sårt og vakkert

Suzanne Vega er tilbake på sine egne veier, uten Mitchell Froom.

En hel liten bølge av kvinnelige artister i singer/songwriter-tradisjonen feide over verden på slutten av åttitallet og begynnelsen av nittitallet; blant dem Tracy Chapman, Shawn Colvin og Sarah McLachlan. Men dronningen (eller på den tiden kanskje prinsessen) i selskapet var Suzanne Vega. Ikke minst med den fenomenale, verdensomspennende suksess-låta Luka, fra andrealbumet Solitude Standing (1987), fikk hun et stort publikum som har fulgt henne temmelig trofast gjennom årene.

Vegas to første album er fortsatt små juveler i samlingen min, og hennes skarpe observasjoner og intelligente tekster verdsettes høyt i min stue. Men ikke alt Suzanne rører ved blir til gull, og selv om Days of Open Hand (1990) inneholder vakre låter som Institution Green og Fifty-Fifty Chance, hadde den ikke den store appellen til andre enn kjernefansen. Det samme kan vel sies om den mer eksperimentelle 99.9F (1992), som har et et mer skittent, elektro-organiske og rytmisk preg, der daværende ektemann Mitchell Froom fikk slippe til bak spakene. Personlig har jeg sans for denne avstikkeren fra Suzanne Vegas med folk-pregede viselandskap, mens oppfølgeren Nine Objects of Desire (1997) i mine ører har mindre særpreg, til tross for en bra produksjon.

Men så var det årets plate, da. Songs In Red And Gray bærer på alle måter preg av bruddet med Mitchell Froom (personlig og profesjonelt). Rupert Hine har overtatt som produsent, og Suzanne er tilbake i sitt vante lydlandskap, der den akustiske gitaren står sterkt, og der stemmen er myk, nær, og nesten hviskende.

Samlivsbruddet har åpenbart inspirert damen til å skrive ny og spennende musikk, og ikke minst rivende tekster som når man leser dem gir en følelse av å bla i en hemmelig dagbok. Det føles som om Vega i mange tekster henvender seg til sin tidligere ektemann; av og til forsiktig, andre ganger full av anger og fortvilelse: "soap and water / wash the year from my life / straighten all that we trampled and tore / heal the cut that we call husband and wife". I samme sang finner vi også morens bekymring for parets datter: "Daddy's a dark riddle / Mama's a handfull of thorns / you are my little kite / caught up again in the household storms". Som man ofte ser i Vegas tekster er det en overflod av bilder og metaforer som blandes friskt med hverandre, men her er resultatet en sår helhet og ikke kaos - som det lett kunne blitt.

Og sangene vokser betydelig i styrke når man får med seg teksten, selv om de sterkeste låtene også står godt på egne ben uten det poetiske aspektet. Innleggsheftet lar seg forresten også godt lese som dikt uten musikken (et par av tekstene gjør seg forresten bedre UTEN musikk, for eksempel Your Maggie May og Last Year's Troubles).

Mine favoritter på denne platen må bli den nevnte Soap and Water, og tittelkuttet, som følger rett etter. Dette er Suzanne Vega slik hun var på de første platene. Nydelig. De to første sporene på skiva er ikke så dårlige de heller, men har et litt mer rocka uttrykk, er mer radiovennlige og litt mindre introvert enn jeg liker det. :-) It Makes Me Wonder treffer imidlertid en perfekt balanse mellom det mystiske og det tøffe, og har lydmessig faktisk litt av preget fra 99.9F-plata. Det samme kan sies om den korte og spretne visa Solitaire. Resten av låtene holder en jevnt god kvalitet, men fester seg ikke så veldig i mitt nervesystem.

Det er fint å registrere at Suzanne Vega er tilbake i form, selv om prisen hun har betalt for å få materiale til dette albumet nok var temmelig høy. Jeg ønsker henne henne lykke til på ferden nedover egne stier, og gleder meg til å treffe henne igjen.