Black Sabbath
Trouble
Obsessed

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Operasjon dommedagsverk

Mørk og grumsete rock fra den moderne stonerscenas fordømte onkler.

Saint Vitus var en del av en overgangsperiode i dommedagsrockens historie. De dukket opp etter at Black Sabbath hadde gjort seg selv nærmest uaktuelle og var mest aktive før begynnelsen på dagens moderne stoner/doom-scene. I noen år hadde de den stadig overaktive Scott "Wino" Weinrich på vokal. Albumet de ga ut i 1990, for enkelhets skyld kalt V, var deres femte. Nå er det tilgjengelig på nytt, takket være grumserocklabelen Southern Lord.

Dette er rock som skylder Black Sabbath mye. Seige dommedagsriff kombineres med mørke melodier og dystre tekster. Skiva har et enkelt og kjelleraktig sound. Dette kan ved første forsøk låte litt amatørmessig, men bidrar egentlig bare til å gi låtene et noe skitnere preg. V låter mektig, på et rennesteinsaktig vis. Her kan man ane lukta av svovel og følelsen av fuktige kjellere. Det kan hende den virker en anelse datert, men det finnes fortsatt band som leter etter denne type uttrykk.

When Emotions Die er en stemningsfull balladepreget sak, hvor Wino får hjelp av en vokalist ved navn Fiona McMillian. Sammen skaper de nesten vakker uhygge i et par minutter. Ellers er det elektrisk og tung styggedom hele veien. Living Backwards er heismusikk fra turen til helvete. Angry Man er en tøff og hårete rocker som bevarer tyngden, selv om tempoet settes opp.

Man kan lære et og annet om dyster rock av å følge ei linje fra 70-tallets harde magikere, til kjellerdysterheten hos band som Saint Vitus og Trouble, videre gjennom 90-tallets stonerfrikere i Kuyss og doomheltene i Cathedral. Saint Vitus spiller en rolle både i bevaringen av det tradisjonelle og i å dra Black Sabbaths ånd ned i undergrunnen. V viser et band som er skolert i mørke virkemidler og som samtidig er sultne på å forvalte arven på sin egen måte. For den doominteresserte kan dette være en liten skatt.

I tillegg til låtene finner du et halvtimes videoopptak på CDen. Det er fra Winos første opptreden med bandet i 1986 og består av fem låter, hvor i hvert fall fire er fra deres to tidligste album. Selv om det står at det er fra Palm Springs Community Center har jeg vanskeligheter med å innbille meg at dette er fra noe annet enn et nedlagt bingolokale (kanskje var det bingo det vanligvis ble brukt til?). Kvaliteten på bilde og lyd er mildt sagt amatørmessig. Bildene har hele tiden et slags grågult preg og man får også inntrykk av at tapen har blitt noe slitt de siste 18 åra. Det er nok en kompis av bandet som står bak. Kanskje han ønska å lage den første dogmekonsertvideoen. Her brukes i alle fall naturlig lyd og lys. Effektene - hysterisk zooming fram og tilbake - er ufrivillig morsomme. Man kan såvidt skimte hodene på noen få tilskuere. Applausen er heller sparsom, så det er nok ikke trangt om plassen. Mest for hardcore Saint Vitus-disipler, med andre ord. Likevel er det en artig sak å inkludere på en nyutgivelse, i det minste for å dokumentere bandets tidlige år. På grunn av den grøtete lyden blir det aldri noen stor musikalsk opplevelse.