Rhapsody

Spirit of the Forest - Korpiklaani (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Øl, jakt og skog

Jaktklare finner leverer en jevn andreplate...

Skogsklanen fra Finland er ute med plate nummer to, drøye året etter debutplaten.
Korpiklaani kan best beskrives som en finsk utgave av norske Gåte, om enn hardere og kjappere enn trønderne. Tradisjonelle folkemusikkinstrumenter kombinert med klassisk heavy/speed-metal, med en hovedvekt på kombinasjonen "fele over metalriff", gjør at Voice of Wilderness blir en kjapp og spenstig affære, og på sitt mest pompøse ledes tankene faktisk til italienske Rhapsody.

Det er likevel folkemusikk som står sentralt både i tematikk og lydbilde, og jevnt over er assosiasjonene til nevnte Gåte og Lumsk sterke. Vokalist Jonne gjør, som på forrige plate, en jevnt over godkjent jobb, til tross for noen uheldige partier med ren vokal. Sammenlignet med forrige utgivelse er VoW en mer metallisk og kjappere plate, med enkelte unntak som Native Land og Spirit of the Forest. Gitararbeidet kan minne om landsmennene i Children of Bodom, dog ikke fullt så teknisk og "knallhardt". Jeg kan tenke meg denne plata fungerer fint i lystige, småfuktige lag i Finland, med åpenbare drekkeviser som Hunting Song og ikke minst Beer Beer.

Om det fungerer like godt her til lands, er vel heller diskutabelt. Det blir unektelig litt mye folkemusikk etterhvert, og man blir etterhvert litt smålei av å høre de samme felemelodiene over de samme repeterende riffene. Heldigvis lander plata på 41 minutter, akkurat lang nok til å klare en gjennomlytting på fest, uten den mest høylytte masingen om å sette på noe annet.