[capsule review in English available]

Element
Don Cherry

Boom Boom - Atomic (2003)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Tromme/bass-drevet fyrverkeri.

Håker Flaten/Nilssen-Love imponerer og dominerer også denne gangen.

Atomic er et fremtredende band i skandinavisk jazz tross sin korte levetid, og leverer med Feet Music sin debut. Platen gis ut av Bugge Wesseltoft på hans label Jazzland Records. Atomic består av svenske Magnus Broo, trompet, hans landsmann Fredrik Ljungqvist, saksofon, begge kjente fra den svenske jazzscenen og samarbeid med kapasiteter som Mats Gustafson og Fredrik Norèn. Rytmeseksjonen er helnorsk og er drevet av Håvard Wiik, piano, Ingebrigt Håker Flaten, bass og Pål Nilssen-Love, trommer. For disse tre fungerer Oslo som base for diverse prosjekter, mellom regelmessige spillejobber i forskjellige konstellasjoner i Norge, Europa og USA.
Atomic springer ut fra asken til det svært Coltrane-inspirerte bandet Element. Element var, sammen med Bugge Wesseltoft, i sin tid en reaksjon mot ECM-"skolen" som inkluderer Jan Garbarek, Terje Rypdal, Jon Christensen og Arild Andersen.
Wiik, Nilssen-Love og Håker Flaten viderefører Elements ånd i Atomic, med sin egen tilnærming til jazz.

Tittelen Feet Music er hentet fra en komposisjon av Ornette Coleman, og er en av mange inspirasjonskilder for Atomic på denne platen. Feet Music er en ekstremt dynamisk plate som i stor grad legger vekt på å improvisere fram lange og heftige grooves. Energi og intensitet kan spores til amerikansk jazz og kapasiteter som Charles Mingus og Archie Shepp gjennom kraftige solos, stemningsfulle partier og vanvittig groovy improvisasjoner i samlet gruppe. Atomic regner og europeisk frijazz fra 60-tallet som viktig inspirasjon, og er i så måte et band som bygger sin musikk på klare tradisjoner. Allikevel tjener disse tradisjonene som fundament fremfor noe annet, og Atomic frigjør seg noe fra dette og går egne veier etterhvert som Feet Music skrider frem.

Gruppa spiller bare egne komposisjoner, og variasjonene i låtmaterialet er tilstede. Fra Ljungqvists Næra Grensen, første låt ut, der motoren er en klassisk tromme/bass-groove med trompet, sax og piano som alternerende solister, ender eksempelvis El.Coto (også Ljungqvist), opp som en kaotisk og komplisert improvisasjon etter en balansert og rolig start.

Flatens Prayer representerer en mer meditativ og melankolsk side av Atomic. En vakker låt der Wiik dominerer lydbildet med en konstant melodisk linje som binder det hele sammen fra start til slutt. Lystigere og mer energisk igjen er Fifth Circle, riktignok mer laidback enn Næra Grensen, men den driver framover i et groovy tempo. Nilssen-Love/Flaten som rytmeseksjon legger (som vanlig) grunnlaget for Ljungqvist/Broo/Wiik på denne låta, og det utvikler seg nesten til en battle mellom rytme og melodi.

I det hele tatt er det rytmiske grunnlaget Nilssen-Love og Flaten legger, svært interessant. Disse to er istand til å dominere i enhver sammenheng de opptrer, og gjør det også på denne platen. Nilssen-Love og hans polyrytmiske stil, med Flatens kraftfulle og konsise bass er kanskje den mest interessante kraften i norsk musikk for tiden, og løfter dette til en svært hørbar plate