Huntsville
Fripp & Eno
Terry Riley

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Kropp og sjel

Meditasjoner fra en genrefri verden: Fire sammensmeltende spor fra vidøyd LA-duo.

I Heart Lung er for meg et nytt bekjentskap, som driver i grenselandet mellom jazz og post-rock, to hav av samme vann som her møtes i utsøkt blandingsforhold, slik Miles Davis cirka In a Silent Way eller Fripp/Eno tidligere har utforsket, eller i senere tid The Drift og Lichens. Interoceans er duoen Chris Schlarb (gitarer) og trommeslager Tom Stecks andre plate, og består av fire lange, nær sammenhegende, instrumentale komposisjoner.

Interoceans er ikke bare genreoverskridende i stil, men også i tilblivelse. I følge utgiveren er musikken her innspilt i løpet av to dager med improvisasjon, etterfulgt av hele tre års etterarbeid med overdubs, remiksing og post-produksjon. Platen bærer da også med seg det beste fra både intuisjon og nitidighet, der den driver frem med Schlarbs mangfoldige gitararbeid (droner, raga) og Stecks rastløse frijazz-tromming. Utfylt med Nels Clines perfeksjonerte gitar- og ikke minst sitarbeid, i tillegg til en del blås og pedal steel, skapes et lydbilde som både passer til små eksplosjoner og ikke minst utstrakte lydlandskaper.

12-minutteren Interoceans II (Overturning) er et fremragende eksempel på kvalitetene dette bandet besitter, der både intrikate spillemønster og dvelende, vakre partier får godt med rom, og der de progga elementene får i meste laget. Interoceans III (Undercurrent) er også særs behagelig tonefølge, ikke rent ulikt møtet mellom Daniel Lanois og Brian Eno (Apollo-platen). Høydepunktet er nok likevel den svulmende, elektrifiserte og mer raga-orienterte Interoceans IV (Outspreading) - så er det å leve med at enkelte partier inne i de fleste låtene minner om at det heller ikke skader å begrense seg litt av og til.

Det er verd å merke seg at det også er utgitt en remiks-versjon av platen, med bidrag fra folk som Greg Davis, Strategy og lokale hiphop-band fra Los Angeles (Jel, Omid). I Heart Lung er dessuten tilknyttet hjembyens veldig levende og eklektiske scene i disse dager, med band som Health, No Age og Abe Vigoda i førersete. Det er med andre ord mange grunner til å se opp for denne duoen, Interoceans er en god start.