Han Bennink/Frode Gjerstad Duo
Paal Nilssen-Love & Frode Gjerstad Duo

Open Port - Circulasione Totale Orchestra (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Lydstrøm

En monumental utgivelse - og en feiring av Frode Gjerstads alltid fordomsfrie kamp i den gode musikkens tjeneste.

Jeg har prøvd å skrive om denne platen nå i flere måneder. Jeg har dykket ned i den nesten tre timer lange lydstrømmen gjentatte ganger, karret meg til land der jeg har prøvd å mene noe eller skrive noe fornuftig, hele veien uten hell. For man må jo mene noe, komme med en kvalitativ dom som kritiker, eller hva? Dette står i rak motsetning til hva Frode Gjerstad sa i et intervju i Ballade i november i fjor: "Det er vanskelig å dissekere denne musikken og si hva som er dårlig og hva som er bra."

Circulasione Totale Orchestra er Frode Gjerstads prosjekt og storband. Siden midten av 80-tallet har han samlet en lang rekke musikere fra hele verden og fra forskjellige tradisjoner og musikkulturer i en alltid foranderlig line-up, derav navnet. En slags workshop der musikere kommer sammen, lærer av hverandre og spiller musikk for et publikum som også får ta del i læringsprosessen. De siste årene har prosjektet fått nytt liv og energi, denne gangen som en slags best of-oppsummering av Gjerstads musikalske virke - et dusin av de musikerne Gjerstad selv har hatt størst utbytte av å spille sammen med samlet i et og samme band.

Bandwith er en dokumentasjon av konserter dette bandet har gjort de siste årene i Molde, Moers og Zürich. Nøyaktig hva som er tatt opp hvor er uklart, i coveret er kun de individuelle CDene navngitt, sammen med en liste over musikerne som deltar. Jeg tror 2008-plata Open Port inneholder musikk hentet fra en av de samme konsertene, men Gjerstad later å være fornøyd med å la detaljene være fraværende.

Det er litt av en gjeng som er samlet her. Eldstemann Bobby Bradford er født i 1934 og har spilt med Ornette Coleman, yngstemenn Morten J. Olsen og Anders Hana fra MoHa! og Ultralyd er nesten femti år yngre. Den sedvanlige norske jazzeliten er representert med folk som Paal Nilssen-Love og Ingebrigt Haaker Flaten, og vi får også høre lyden av imponerende internasjonale CV-er som Hamid Drake og Kevin Norton.

Jeg er nødt til å vende tilbake til metaforer forbundet med vann. Å høre på disse tre timene med frijazz av er som å bade i en stri elv. Ting flyter forbi, og det er ikke alt jeg får tak på, eller til og med liker like godt. Støyhode som jeg er foretrekker jeg de mer intense og bråkete strekkene, og setter pris på de elektroniske detaljene, formodentlig levert av Lasse Marhaug og Morten J. Olsen. Andre lyttere med andre preferanser og bakgrunner vil sikkert finne helt andre partier å sette pris på, og dette slår meg som et poeng med denne utgivelsen - et massivt dokument man kan fortape seg i og helt miste retningssansen av, musikk som bare er. Jeg stoler ikke engang på meg selv og egen dømmekraft, i begynnelsen mente jeg at den tredje CD-en hadde litt skarpere lyd og produksjon enn de to første, nå mange timer med lytting senere, er jeg ikke så sikker lenger. Ting flyter over i hverandre.

Jeg er nødt å være enig med Gjerstad uttalelse om at dette er musikk det er vanskelig å bruke begrep som bra og dårlig om. Jeg har uansett ikke forutsetninger for å uttale meg om de mer tekniske aspektene i jazz. Men jeg kan si noe om min egen opplevelse av musikken og konstatere at det er få plater som får dominere livet mitt i så stor grad som Bandwith har gjort de siste månedene. Frode Gjerstad kan snakke så mye han vil om Circulasione Totale Orchestra som et gjennomdemokratisk ensemble der utrykket er summen av de involvertes innsats, dette oppleves likevel først og fremst som en monumental utgivelse og en feiring av mannens alltid fordomsfrie kamp i den gode musikkens tjeneste, på tvers av generasjoner, kulturer og sjangre.